Tungen, et kikkehull inn i kroppen

Da jeg gikk på skolen hadde vi et fag som tungeanalyse. Det ligger i ordet, at vi analyserer tungen. Man kan ikke stille en diagnose ved å bare se på en tunge. Men man kan bruke det som et vindu inn mot de indre organer og sammen med en samtale med eieren av tungen så kan tungen fortelle mye. Det er best å se på tungen om morgenen, før man pusser tennene.

Den bakerste delen viser nyrer, tarmer,blære og livmor.

Midten viser hvordan der er med magen og milt

Venstre side : Lever

Høyre side : Galleblære

Spissen viser hjertet og rett bak tungespissen viser lungene.


En tunge skal være lys rød, ha et tynt hvitt belegg og være litt fuktig.

Men en tunge kan være blek, dyp rød, indigo og blålig. Det viser at den har mangeltilstander, stagnasjoner og andre tilstander som man må se i samvær med det andre faktorer.

En sprekk i midten som ikke når ned til tungespissen, kan bety at du har en dårlig fungerende mage og fordøyelse. Sannsynligvis mangler på næringstoffer og energi.

Bite merker/ tannmerker på sidene av tungen. Det vill si at tungen har merker etter tennene på begge sider. Dette kan også være nærings mangel . Milten er i ubalanse og det oppstår luft i magen eller at man føler seg oppblåst.

En sår tunge er mangel på jern, vitamin B6

Svie på tunge mangel på fordøyelses væsker.

Hoven tunge og / eller tykt hvitt belegg på tunge indikerer for mye slim i kroppen.

Gult belegg på tungen tyder på at det er ubalanse i bakteriefloraen i tarmene og helt sikkert overvekst av candida bakterien.

Horisontale sprekker, små sprekker/ furer kan indikere dårlig opptak av B vitaminer

En tynn tunge viser ofte tegn til kroppsvæsker.

Rød tunge spiss betyr følelsesmessige belastninger eller stress. Det kan være følelser fra fortid og nåtid som skaper et følelsesmessig press på kroppen som skaper for mye stresshormoner i kroppen.

Kikk deg i speilet, rekk tunge til deg selv og se hva du ser ♥ Hvordan står til med de indre organene dine?

Imorgen kommer et innlegg om hva man kan gjøre om man har ubalanser i de forskjellige organene.

13 kommentarer

Lagret under Biopat

13 Svar til “Tungen, et kikkehull inn i kroppen

  1. Nei så vittig!! I følge analysen har jeg lite energi og for mye slim i kroppen – og det stemmer på en prikk!! :) Og jeg som trodde det bare var hun der Gillian McKeith som drev å analyserte tunger :)

    • joda biopater bruker tungen som et analyse «verktøy» Ofte når jeg har hatt klienter og de har fortalt om sine plager, så ser jeg på tungen og får ofte slike aha opplevelser som deg. Jeg bruker det mest for å krysssjekke det klienten har av plager.

  2. sunnii

    Hjelpes, tror jeg har flere av disse symptomene på min tunge!

  3. Tilbaketråkk: Mer tungeanalyse | KROPP I BALANSE

  4. Skal se om jeg får kikket i speilet etterpå :) Fin informasjon

  5. Camilla LI

    Hei :) jeg har «bitemerker» etter tendene på siden at tungen. Du sier at det kan være næringsmangel.. Hva bør jeg spise mer av? spiser veldig mye ulike grønnsaker, og følger ett lavkarbo kosthold.. Noen tips?

    • Hei Camilla. Bra at du er ivrig på svar. Det betyr bare at du ønsker å gjøre noe med ting med en gang :-) Jeg er litt sånn jeg også.
      Flott at du spiser masse grønnsaker men husk at de mister mye næring om de blir kokt for lenge. De fleste grønnsaker bør ikke koke mer enn i 3 minutter.
      Ellers så trenger du mer næringsrik mat som : Grønt pulver som blir til drikke. Som hvetegress/ bygggress/spirulina/ chlorella pulver.
      Det er en fin måte å starte dagen, full av lett fordøyelige næringstoffer.
      Et annet produkt som jeg anbefaler er Bie Pollen. Det er vel en av de mest nærings fulle produktet naturen har kommet med.
      Tang eller sjø grønnsaker som noen sier så er det et produkt som kanskje ikke er så vanlig for oss nordmenn. Jeg bruker det ikke ofte men har veldig lyst å prøve det for det inneholder masse mineraler. Og det er nok et næringsstoff mange av oss mangler. Folk som biter negler eller «spiser» på sine fingre mangler ett eller flere mineraler.

      • Deler av teksten ble litt borte, her kommer resten:
        Ellers har vi også super næringsrike grønnsaker som mørke mørke grønne grønnsaker. ( Brønnkarse, grønnkål, løvetannblader, persille, ruccola, sikori salat, spinat osv)
        Ellers er jeg skikkelig fan av spirer. Det er en link til spirer på siden min som burde leses om man skal spire selv. Men jeg spirer mungbønner (enklest), brokkoli, alfa alfa,reddik, solsikke, kløver, bukkehornsfrø, brønnkarse osv. Spirer er super mat nr 1. Og levende mat som kroppen får alt for lite av.
        Håper du ble litt klokere og husk at “bite merker” blir ikke borte over natten. Kroppen trenger den tiden den trenger.

  6. Mina

    Hei.
    Jeg har flere lyse kuler (blemmer) lengst bak på tungen… hva kan det være?

  7. Jeg har sår tunge pluss 2 sprekker som ikke når frem til spissen og mellom disse er de 3 sprekker på tvers. Har sikkert en form for bitemerker på sidene siden jeg er sår der. Værst om kvelden. Plages mye av allergier, men har de siste 2 år jobbet intenst for å finne ut mer. Påvist; nøtter, valmuefrø,melk. Lavt stoffskifte siden 1995. Siste 3 mnd har det steget. Nå målt 20. Har siste året fått påvist en en aggressiv genetisk artrose og nærmer meg raskt skifting av ledd. Men det er den såre tungen som plager meg ;) Hva bør jeg gjøre?

  8. sandra

    hei. tungen min har sprukket nesten fra spissen og bakover? og den er litt gul og svir litt, noen tips ?

Legg igjen en kommentar

