Lavkarbo i vin(den)

Nå er tiden inne for å endre kostholdet. Nå kommer snart våren, og da er det tid for rensing av systemet. Men før man begynner med utrensing av tarmer, nyrer og lever så må man legge det grunnleggende. Og med det mener jeg at vi må spise sunnere slik at kroppen kommer i balanse igjen. Det er ikke lurt å begynne med utrensing i en allerede sliten kropp på feil drivstoff. Og drivsstoff snakker jeg selvsagt om mat. MAT MAT MAT. Det ingenting annet som funker. Se på mat pyramiden over, den er så fin. Virkelig etter min mening.

En bok jeg kjøpte på onsdag 12 januar:

Jeg har fra før  boken til Fedon Lindberg Naturlig slank.

Og boken  til Helen Foster Den enkle GI dietten.

Så jeg er jo godt rustet med bøker vil jeg tro.

Jeg er jo typen som bare kaster meg på, og veier blir til mens jeg går. Så allerede på onsdag var jeg i gang. Lunsjen min ble salatbaren på butikken. Ingen mais, eller pasta. Men jeg var litt usikker på om jeg kunne spise kikerter. Så mens jeg sto inne i butikken så måtte jeg bla litt i den nye boken. Men fant ingenting om det der og da men jeg  tok sjansen.  Men det var ingen «krise» for da jeg kom hjem og kikket i GI diett boka så var kikerter lav GI. For å forklare hva GI er så er det kort fortalt: GI står for glykemisk indeks.

Glykemisk indeks går over en skala fra 1-100. Skalaen antyder hvor fort 50 gram karbohydrater i ulike matvarer blir absorbert i blodet som blodsukker etter et måltid. Ren glukose brukes som referanse i skalaen og er rangert til 100. Det vil si 50 gram glukose gir maks økning i blodsukkeret.

Glykemisk indeks deler karbohydratinnholdende mat i tre kategorier. Høy, medium og lav GI mat.

Høy glykemisk indeks
Høy GI mat som gir en rask stigning i blodsukkeret (GI 70 eller høyere). Noen eksempler er corn flakes, riskaker, bagel, baguette, bran flakes, hvitt brød, flatbrød, bakte poteter, kokte poteter, potetmos, puffet hvete, hurtigris, jasminris, scones, smultring, vafler, vannmelon og tørkede dadler.

Medium glykemisk indeks
Medium GI mat som gir en medium stigning i blodsukkeret (GI fra 55 til 69). Noen eksempler er polert ris, rosiner, ryvita knekkebrød, søtpoteter, tacoskjell, rødbeter, ananas, aprikoser, 100% rugbrød, speltbrød, havregrøt, couscous, hermetisk fersken, kokte gulrøtter, risnudler, og pitabrød.

Lav glykemisk indeks
Lav GI mat som gir en langsommere stigning i blodsukkeret (GI 54 eller lavere). Noen eksempler er fruktose, grapefrukt, pupernickel, bønner, cashewnøtter, peanøtter rå gulrot, kirsebær, pærer, linser, melk, pærer, plommer, helkornsspagetti, svisker, yoghurt, kikerter, og lett iskrem.

Og hele grunnen til at jeg begynte på lavkarbo er følgende, kort fortalt:

Jeg har spist mye sukker og mat varer med raffinert (hvitt) mel. Rett og slett mye karbohydrater. Leveren  min lagrer jo en del av sukkeret til harde tider. Samme gjør musklene. Men det kommer jo aldri harde tider, så lagret blir aldri tømt. For jeg har fylt på og fylt på med sukker, så kroppen har da måtte sende overskudd sukkeret over til et annet lager som igjen har omdannet sukkeret og karbohydratene til fett. FETT, ja. Jeg sier det rett ut. Jeg har blitt tjukk. Spesielt rundt magen og det er helt typisk mye boller, brus og annet usunt kosthold med mye karbohydrater.

Men siden onsdag 12 januar 2011 (  det er ikke lenge siden) så har jeg ikke spist annet karbohydrater enn det lille som er i enkelte grønnsaker. Jeg føler meg litt lettere allerede. Jeg har spist egg,  grønnsaker, ost, nøtter, kjøtt og drukket mye vann.  På lørdag hadde jeg lyst på rødvin. Og var litt usikker på karbo – nivået i vinen. Men i Fedon boka fant jeg ut at jeg kunne drikke litt rødvin. Og Fedon mente at 2 glass rødvin var sunt og jeg hører på Fedon, jeg.

Legg igjen en kommentar

Filed under Lavkarbo og LCHF

Legg igjen en kommentar

