SUKKER – en versting blant oss

Jeg holder på å lese boka til Dag Viljen Poleszynski som heter SUKKER – en snikende fare.

Nå som jeg har levd 2,5 uke uten sukker, så må jeg si at jeg er stolt av meg selv. For det går så bra. Jeg savner ikke sukker. Og etter at jeg begynte å lese boka så må jeg si at sukker er ikke noe å savne. Jeg har bare kommet til side 71 men jeg er lettere sjokket over hva sukker gjør mot kroppen vår.

Som f. eks : -Sukker stimulerer bukspyttkjertelen til å øke blodets innhold av insulin. Insulin gjør at årene ikke utvider seg, noe som bidrar til høyt blodtrykk og betennelsesreaksjoner i årene. Samtidig stimulerer insulin dannelsen av fett som sirkulerer i blodbanen, og også fett som deponeres i fettcellene på buken og andre steder (Poleszynski).

Så alle med vonde skuldre, leddsmerter og andre betennelse tilstander – slutt med sukker. Jeg har selv vært svært plaget med vonde skuldre. Jeg oppdaget at når jeg spiste sjokolade så ble tilstanden verre. Jeg trodde først at selve sjokoladen var skurken men det var jo sukkeret. Og jeg skriver var, for jeg har ikke vondt i mine skuldre lenger.

Hør på dette:   –Et høyt sukker inntak «stjeler» kalsium, magnesium og andre mineraler fra skjelettet. Det skjer ved at urinen skiller ut mer mineraler, noe som kan bidra til beinskjørhet, som mange nordmenn  sliter med( Poleszynski).

Da tenker jeg på alle kvinner som lider av beinskjørhet. Og det kommer til å bli enda fler beinskjøre i fremtiden. Og mennene kommer for full fart dem også. Sjokolade og Cola er en vanlig frokost eller lunsj blant de unge. Og det vil si sukker + sukker til både frokost og lunsj.

Her kommer det en liste over lidelser og symptomer ved stort og langvarig bruk av sukker:

Alkoholisme, allergier, angst, astma, atferdsproblemer, depresjoner, diabetes 2 , eksem, fedme, forstoppelse, gikt, grå stær, hjertesykdommer, hormonproblemer, knokkeltap, konsentrasjonsproblemer, kviser, kreft, betennelses symptomer, magesår, muskelsmerter, nyrestein, nærsynthet, oppblåst mage, beinskjørhet, rynker, psoriasis, redusert levealder, revmatisme, sure oppstøt, svekket fordøyelse, søvnløshet, tannråte, tretthet, vann i kroppen( Polezynski).

Dette er bare noen  av alle plagene som er beskrevet i boka. Og dette er typiske plager som mange er plaget av/med. Om man ikke greier å slutte helt med sukker så reduser inntaket. Og ikke begynn med kunstige søtningstoffer for det medfølger andre bivirkninger som heller ikke er gunstig for oss.

 

 

4 kommentarer

Filed under Lavkarbo og LCHF

4 responses to “SUKKER – en versting blant oss

  1. Jeg har mye plager med nakke og skulder, spiser svært sjelden sukker, annet enn det som er i f.eks kaviar, makrell i tomat og lignende. Jeg er helt klart bedre enn jeg var, men alikevel langt ifra bra.

    Fint innlegg uansett.

  2. Line

    Jeg lurer litt på kausaliteten i listen over lidelser og symptomer. Er et dokumentert at høyt sukkerinntak fører til for eksempel alkoholisme, eller ser man en positiv korrelasjon mellom disse?

    Veldig interessant lesestoff!

    • Det er nok ikke noen positiv korrelasjon mellom sukker og alkohol. I boken til Poleszynski som som jeg har sitert fra, har forklart litt hvordan sukker og alkohol henger sammen : Sukker skaper et ustabilt blodsukker, skaper ofte et grunnlag til feilernæring — dårlig konsentrasjon — mangelfull læring — dårlig skolegang — «dårlige kamerater»– kriminalitet og hærverk — alkohol og stoffmisbruk.
      Dette er jo den ytterste konsekvens. Men i boka til Dag Viljen Poleszynski kommer det frem at alkoholisme kommer av feilernæring, som har kommet skjevt ut på et tidlig stadie ved et forhøyet sukkerinntak. Så et næringsrikt kosthold og et jevnt blodsukker kan forhindre en avhengighet til alkohol (og sukker). Hyggelig at du kommenterte innlegget.

Legg igjen en kommentar

