Mat i kroppen, klar i toppen.

Jeg er fortsatt flink med min saligblanding av lavkarbo og GI mat. Jeg spiser fortsatt ikke sukker.

Jeg baker mine egne brød/kaker. Disse bruker jeg både som bunn til pizzaen på lørdagen og til taco på fredagen. Ellers spiser jeg dem bare en gang om dagen.

Oppskriften er følgende:

3dl knuste linfrø

1 dl solsikkefrø + ekstra til å ha på rett før steking.

1 dl mandelmel

1 dl Teff

2 egg

4 dl vann ++

Deigen skal være klissen. Bruk to skjeer og en glass vann og form kakene på en stekebrett med bakepapir.

Dypp skjeene i vann slik at de glir lett av, klapp kakene flate.  Etterpå tar jeg en neve med solsikkefrø og klapper ned i deigen på stekebrettet. Slik at solsikke frøene setter seg fast i kakene. Stekes midt i ovnen på ca 180 grader. I ca 10 minutter. Men følg med hele tiden. Ellers vil jeg si at det ble ca 20 kaker. Stek opp og frys ned 🙂

Om noen lurer på hva Teff er så har jeg lest dette i boken til Fredrik Paulun Sannheten om GI:

Hold øynene åpne for teff, et etiopisk frø med stort potensial som kommer til å gjøre quinoa rangen stridig. Teff er i slekt med quinoa og er rik på fiber, jern, og kalsium, samtidig som det har lav GI. Det er glutenfritt og har en gunstig effekt på tarmfloraen. Proteininnholdet er relativt høyt, og det inneholder samtlige essensielle aminosyrer, hvilket er spesielt interessant for vegetarianere (Paulun 2009:117).

Ellers er jo mandel mel også spennende, og knust linfrø gjør «kakene» mine utrolig fiber rike.

Og alt er glutenfritt. God fornøyelse.

4 kommentarer

Filed under Lavkarbo og LCHF

4 responses to “Mat i kroppen, klar i toppen.

  1. Carita

    Mandel mel er et godt glutenfritt alternativ 🙂 Lagde mandel makroner rundt juletider og det smakte godt 🙂

Legg igjen en kommentar

