GI og trening

Nå leser jeg en ny bok og det er boken til Fredrik Paulûn som heter Sannheten om GI.

Den er i grunn veldig interessant.

Han skriver selvsagt mye om GI og hvordan innvirkning den har på kroppen. Han skriver også hvordan man kan gå ned i vekt med GI. En hel del om sukker, karbohydrater og superhelse.

Men her kommer et utdrag fra boken som gjorde at jeg fikk en a-ha opplevelse:

Noe som er viktig i fettforbrenningen er faktisk å spise fett. Helt logisk forbrenner kroppen din mer av de drivstoffene du spiser mye av, og vil du ha overskudd til å trene, spiller fettinntaket en svært viktig rolle. Fettet gir jo mer enn dobbelt så mye energi som karbohydrater og protein, samtidig som en god fettforbrenning gir en effektiv utnyttelse av fett depotene og som igjen gir bedre utholdenhet. Man kan altså lære kroppen å forbrenne mer fett ved hjelp av en kortvarig tilpassing. Spis ganske enkelt mer fett en uke, så forbrenner du mer når du trener….AA-HA 🙂

Og her kommer det mer:

Den beste tiden på døgnet å trene er rett etter at man har stått opp. Kroppen er lettere dehydrert etter en lang natt med søvn. Det er viktig med et stort glass med vann før man starter morgen trimmen.

Og vann er viktig å få i seg hvis ikke vil selve fettforbrenningen bli svekket og ikke minst utholdenheten bli svakere.

Det er  viktig å ikke trene for hardt, men en rask gåtur eller en lett joggetur om du er mer veltrent. Også bør man ikke holde på mer enn en time. Og nå kommer essensen: Når du kommer tilbake fra treningen er det viktig å spise frokost med det samme. Før dusjen. For kroppen skriker etter næring.

Som Fredrik Paulûn skriver videre i boka:

Vil du holde kroppsfettet nede og fettforbrenningen oppe? Spis mat med lav GI rett etter morgentrening.

Vil du bygge maksimalt med muskler og gå opp i vekt? Spis mat med høy GI etter morgentrening.

Skjønte du den? Altså jeg som ønsker å gå ned i vekt og kvitte meg med overflødig fett. Jeg står tidlig opp og går en rask tur på en time og spiser frokost med lav GI med en gang jeg kommer inn døra og før jeg tar en dusj.

Grunnen til at dette fungerer så utmerket er pga at insulinnivået er veldig lavt og at det er ikke så mange alternative energikilder som sirkulerer rundt i kroppen etter nattesøvnen – bortsett fra fett.

Jeg har jo fulgt med på Ski VM i de siste dagene. Og jeg tenker på det Paulûn sier om det å fylle på med energi etter en hard trenings økt. Ski utøverne burde få en skikkelig næringsrik shake rett i hånden med masse sunt fett i med en gang de passerer målstreken. Jeg har faktisk sett det en gang at en skiutøver har drukket en shake etter et mesterskap. Men det var ikke under VM.

3 kommentarer

Filed under GI

3 responses to “GI og trening

  1. Jeg har akkurat lest boka selv, likte den veldig godt, synes han går fint gjennom med mye kunnskap uten at det blir uforståelig 🙂

    Jeg trener ofte litt om morgningen før frokost, 2o min sykling ca 3-5 ganger i uka 🙂 Ikke for å brenne fett egentlig, bare fordi jeg liker det.

    • Pauladesign

      Jeg hadde boken Fettforbrenning (Paulûn) min hylle uten helt å ane hvilken skatt jeg hadde. Den hadde jeg kjøpt for flere år siden i en kasse hvor alle bøkene kostet 10 kr. Så nå er jeg i gang med den også. Jeg har begynt med sykling hjemme i stuen for øyeblikket og venter på at snøen skal bli borte slik at jeg kan ta på joggesko og gå/løpe ute.

  2. Den må jeg kjøpe også, spennende med kostholdsbnøker, noen bedre enn de andre. Jeg liker at de er lett forståelige, da jeg ikke har så mye tolmodighet eller 😛

    Jeg har også sykkel i stua, det er så deilig og lett tilgjenglig, da kan jeg trene mens sønnen min spiser frokost før skole og jobb 🙂 Jeg liker godt å sykle ute, men i fjor begynte jeg å jogge/løpe også, kjempe deilig 🙂

Legg igjen en kommentar

