Vær din egen vitamin produsent.

Dette er kapsler som er helt tomme. De kan deles på midten og fylles med godsaker. Nå skal jeg fortelle om mine erfaringer om å lage mine egne «vitamin bomber» .

Må jo fortelle at jeg har en juicer maskin/saft sentrifuge som har til tider vært flittig i bruk.

Den ble kjøpt inn for ca 10 år siden. Og har selvsagt blitt brukt til å lage juice av eple, appelsin, jordbær, melon osv. Men når man har gjort det mange ganger så får man alltid lyst å utvide horisonten.  Jeg kom på en super god idé. For jeg hadde observert et sted hvor det mysset av nype bær. Hele familien var med på innhøstingen. Og det ble plukket massevis. Jeg var så fornøyd. Jeg vasket alle bærene og helte dem opp i saft sentrifugen.

Og i det øyeblikket jeg trykket på knappen på maskinen trodde jeg at min sentrifuge tok sin siste runde på mitt kjøkken. For da sentrifugen begynte å skille nype kjøtt og saft fra hverandre slet den litt med å finne ut av hvor den skulle gjøre av alle frøene. Ja, frøene fant ikke helt veien ut gjennom den finmaskede silen som er i maskinen. Jeg slo selvsagt av maskinen for lyden var også veldig overdøvende. Jeg skjønte raskt at jeg måtte gjøre mer for arbeid på nypene. De måtte renses for frø. Søren og`, tenkte jeg. For jeg hadde så mye nyper. Men jeg kastet meg over jobben og renset og laget en fantastisk rød nype saft. Det var godt at jeg hadde mye bær, for det skal sies at det ble ikke mye saft på to bæreposer med nyper. Dette fant jeg på http://www.urteguiden.no/urteleksikon/nype.php:

Nypete er velsmakende og bør drikkes daglig som et forebyggende middel mot forkjølelse og andre infeksjonssykdommer. Ved febersykdommer virker nypete oppfriskende, og motstandskraften økes. Inneholder mye C-vitamin som er nødvendig for å få sår til å gro. Blødende tannkjøtt er ofte et tegn på C-vitaminmangel. Da nypene også inneholder fruktsyrer og pektin, virker nypete lett avførende og vanndrivende. Nyper bør inngå i teblandinger til vår- og høstkurer.

Jeg skulle nok ha lest dette ang lett avførende før jeg helte den flotte fargerike røde nype saften jeg hadde laget rett inn på. Det vil si at jeg drakk opp alt jeg hadde laget av nype saft. Det smakte ikke så veldig godt for den var sur og litt besk. Men jeg visste at det var sunt. Veldig sunt. Men ………veldig avførende. Jeg satt på toalettet resten av dagen. Men til mitt forsvar så er dette ti år siden og jeg har lært litt siden da.

Eller har jeg ikke……..

Noen år etter nype seansen min så kom jeg på at det er jo mer jeg kan lage.

Og her kommer kapslene mine inn i bildet.

Ja, hva med hvitløk. Det er jo sunt. Jeg handlet inn masse hvitløk. Det kunne sikkert se ut som at jeg drev med vampyr utdrivelse, men det før vampyrer var så «hot». Jeg sentrifugerte mange hvitløker og det bredde seg en kraftig lukt over hele huset. Og det skal sies at den lukten lå der i flere dager. Men saften som kom ut var litt tykk og ikke drikke vennlig. Det skjønte jeg fort så jeg dykket ned i helsekost skuffen min og fant frem de tomme kapslene mine. Jeg helte den sunne og fantastiske hvitløk drikken over på kapslene og la dem på et lite fat. Dette fant jeg om hvitløk på http://www.frukt.no

Kineserne begynte å bruke den for mer enn 3000 år siden – som middel mot alt fra tannpine til diaré. Nå bekrefter moderne forskning det de gamle kineserne trodde: Hvitløken er bra for veldig mye.

1. Hvitløk reduserer risikoen for kreft i lever og mage. Forskere ved Radiumhospitalet har funnet at stoffet allicin, som er det viktigste virkestoffet i hvitløk, også hemmer vekst av brystkreftceller.

2. Blodpropp og slag kan også forhindres om du spiser mye hvitløk. Årsaken er at hvitløken gjør blodet mer lettflytende.

3. Hvitløk ser ut til å kunne bremse kroppens naturlige produksjon av kolesterol i leverceller. Et lavt kolesterolnivå er igjen med på å senke risikoen for hjerte- og karsykdom og slag.

4. Dyrestudier har vist at hvitløk kan senke blodtrykket til dyr med høye kolesterolverdier.

5. Hvitløk senker blodsukkeret og kan brukes som støttebehandling ved diabetes

6. Hvitløkelskere er mindre forkjølet enn andre.

7. Hvitløk er en suveren bakteriedreper. Bakteriene som har måttet gi etter for hvitløken, er alt fra E. Coli-bakterier som fører til diaré og mageinfeksjon til de bakteriene som gir lungebetennelse og magesår Hvitløk nedsetter aktiviteten til bakteriene, og hemmer bakterienes produksjon av giftstoffer.

8. Prøv hvitløk mot tannpine. En tykk hvitløkskive lagt mot tannkjøttet ved den infiserte tannen kan nemlig dempe smerten og holde bakteriene i sjakk inntil du kommer deg til tannlege.

9. Tannkjøttsykdommen periodontitt rammer mange. Hvitløkens bakteriedrepende og soppdrepende effekt kan også vise seg nyttig i behandling av denne sykdommen. Allerede idet hvitløken kommer inn i munnen, begynner bakteriene å dø som følge av kontakt med ett av hvitløkens aktive stoffer.

10. Hvitløk kan virke gunstig ved fordøyelsesproblemer som kvalme, smerter og gassdannelse.

Alle skjønner nå at hvitløk er bra for oss, ikke sant?

Men mens jeg holdt på å helle hvitløk saften på kapslene så oppdaget jeg at de aller første kapslene ble bløte. Og da kom jeg jo på kapslene var på vei til å løse seg opp. Heldig vis hadde jeg laget bare 20 stk. Så jeg heiv inn på ca 8 stk i et svelg. Smaken var helt grei for hvitløken var jo fortsatt inne i kapslene. Men da de møtte på min magesyre så ble det en eksplosiv bombe. Ja, det vil si at de første 8 kapslene kom opp igjen og tidligere mageinnhold og hvitløk saft havnet i toalett skålen. Jeg skjønte det at det var vel litt mye med 8 stk så jeg heiv inn på 4 istedet og ventet. Og det tok ikke lang tid før de også måtte også ta et dukkert i toalett skålen. Om noen lurer så kastet jeg opp, ja. Men jeg var i kjempe fin form til tross for oppkast. Så konkluderte med at fersk hvitløk ikke var noe for meg. De siste 8 kapslene som jeg ikke hadde spist lå fortsatt på benken og de var nå blitt blå. Ja, de var blitt blå. Jeg kastet dem i toalettet. Og har igrunn ikke spist mye hvitløk etter dette menneske forsøket «hvor mye hvitløk kan et menneske tåle» ha ha ha

Men jeg har prøvd meg mange ganger etter dette, på andre ting.

Chili var morsomt. Og ingefær var spennende.

Håper noen ble inspirert til å prøve annet enn bare tradisjonelle epler og pærer. Dere behøver jo ikke å prøve hvitløk, men de andre tingene var verdt et forsøk. Og jeg kommer sikkert til å prøve meg på flere festlige sorter. Angående tomme kapsler får du kjøpt dette på nettet eller i helsekost butikken. Jeg bruker dem til mange forskjellige ting.  Kommer tilbake til dette senere. Skal bare legge til at jeg bruker det bare til tørre varer nå.🙂

1 kommentar

Filed under Tips

One response to “Vær din egen vitamin produsent.

  1. Hahaha – så festlig. Nå vet jeg hva jeg IKKE må prøve..😉 Jeg begynte å lage juice selv i forrige uke – er hekta!

Legg igjen en kommentar

