Kviser eller «uren hud»

Kviser er kroppens måte å kvitte seg med gift stoffer på. Alle har vel opplevd kviser på en eller annen måte. Jeg er ikke spesielt plaget selv men har opplevd etter fest å våkne med en kvise eller to. Og jeg husker i min ungdom da jeg spiste en hel pose med Tyrkisk pepper sukkertøy på 2 timer. Og hele pannen ble dekt med kviser. Men hva visste jeg dengang, Ikke noe…..

Huden er kroppens største største avgiftnings organ.  Mat som gir høyt blodsukker nivå som eks hvitt brød gjør til at kroppen skiller ut store mengder insulin. Dette vil igjen føre til økt produksjon av mannlige kjønnshormoner, som i sin til stimulerer huden til å produsere mer sebum – fettet som de akne/kvise fremkallende bakteriene elsker.

Unngå følgende om du er plaget av kviser:

– Sukker (både i drikke og mat) , hvitt mel (pasta, boller,loff), karbohydrat rik mat, alkohol.

Unngå sukker

Men spis mer av dette:

Fiber, frukt (pære er bra), grønnsaker, avokado, bio -yoghurt, havre, laks, paranøtter,spinat, vannkastanje.

fiber - frukt - grønnsaker

Og en ting til –  Spise regelmessig !

Men kroppen trenger litt hjelp fra tilskudd og disse kan hjelpe mot kviser/akne:

Vitamin – A , B , C ,E  ( en multivitamin fungerer bra)

Zink, selen, Crom ( finnes oftes i en multivitamin)

Linfrø olje ( 2-3 ss hver dag)

Klorofyll (grønt pulver, greens, mørke grønne bladgrønnsaker, spirulina, chlorella, hvete gress osv)

Olivenblad estrakt (veldig rensende)

Mariatistel ( urt som er leverens beste venn og husk at leveren er kjempeviktig i avgiftningen )

Probiotika er viktig, igrunn veldig viktig ( tarmen trenger hjelp fra snille bakterier, for de slemme bakteriene har overtaket)

Probiotika - det finnes mange varianter

Men det rare er jo at alle har kviser på forskjellige steder på kroppen. Her kommer det en liste over steder på kroppen som er angrepet av kviser. Og hvilket organ som er belastet. Det er ikke noe alvorlig galt med organet, men i ubalanse. Jeg er opptatt av kropp i balanse, vet du.

Panne     :  tarmsystemet

Kinn        :  Lunger

Nese        :  Hjerteområdet

Hake       :  Nyre området

Skuldere :  Fordøyelses systemet

Bryst       :  Lunge og hjerteområdet

Øvre rygg:  Lunger

Rundt munn : Forplantning system

God lørdag 🙂

22 kommentarer

Filed under Biopat

22 responses to “Kviser eller «uren hud»

  1. Flott og informativt innlegg 🙂 Jeg har store problemer med kviser i panne og øvre del av rygg etter at jeg sluttet på p-pillen, men jeg håper det går seg til ved hjelp av et sunt kosthold og tilskudd av alger, vitaminer og mineraler. Har du noen erfaringer med dette? 🙂

    • Det kommer sikkert til å bli bedre. Men kanskje tilskudd av gode bakterier hadde hjulpet tarm/ fordøyelses systemet ditt. Jeg selv bruket Vita Biosa. Men det finnes mange gode på markedet. Men du er i hvertfall på riktig vei.

  2. Takk for bra informasjon. Er litt plaget selv. Bare legene som ikke vet hva kviser skyldes, ellers tror jeg fler og fler vet at kosthold har stor betydning for en frisk hud.

    • Noen leger mener at det ikke har noe med kosthold i det hele tatt. Men det viktigste er jo at vi alle er forskjellige. Og noen kan spise alt uten at det påvirker kroppen mens noen kan jo bare lukte på sukker. Kroppen vil jo helst kvitte seg med ulumskhetene snarest mulig. Og kviser er kanskje tegn at leveren har mer og nok å gjøre 🙂

  3. Dette var et bra innlegg!

  4. Madeleine

    Dette var et fint innlegg! 🙂

    Jeg har selv vært plaget en del med kviser. Vet du om melkeprodukter har noen sammenheng med uren hud? Jeg gikk tidligere hos en naturterapeut, og hun anbefalte å redusere bruk av melkeprodukter, da det kan resultere i mer fet hud/kviser. Jeg merket at jeg ble en del bedre, men har valgt å ikke utelukke melk helt (da jeg trener , og syns det er greit å få i meg proteiner gjennom melkeprodukter.)

    🙂 Hadde vært interessant å høre om du har hørt noe om dette?

    Mvh Madeleine

    • Skal si at min mann har vært plaget med kviser. Jeg merket når ferie tiden kom så ble kvise utbruddene mindre. Og jeg kom på at melk var ganske fraværende i ferien. Også kuttet han ut melk hjemme en stund og kvisene ble nesten borte. Men så fort han begynte med melk kom utbruddene. Vi startet med laktose fri melk og utbruddene ble mildere. Men jeg mener at det er bakterie floraen i tarmen din som er i ubalanse. Og det kan være melk som skaper det og det kan være noe annet. Men å eliminere bort et og et produkt (mat) kan du få en pekepinn på hva som skaper størst ubalanse. Det tar litt tid,men sjokolade, melk, hvete, sukker, kunstige tilsetningstoffer kan være en start å kutte ut. Men ta en tur innom helsekost butikken og kjøp gode tarmbakterier (probiotika) det er kjempe god start uansett. Og du, nøtter er kjempe flott protein kilde:-)

  5. unfortunately, the best tasting foods (sugars/simple carbs) are the worst for your skin in terms of acne!

  6. Tilbaketråkk: viktig « Frøken Friken

  7. Berntine

    Hei!
    Imponerende artikkel! Er det noe slags konkret mat/ kosttilskudd du ville anbefale for en som har kviser rundt munn og på haken (og langs kjeven) bortsett fra det du har nevnt her? Er også interessert i å vite hvorfor nyrene og forplantningssystemet (som nevnt i artikkelen) kan forårsake kviseutbrudd?

    Mvh Berntine

  8. veronica

    hei takk for et utrolig nyttig innlegg! jeg har plustelig fått en del dyptliggende kviser på kinnet og noen på øvre skulder.. rygg. ser at dette kommer av lungene, hva kan man gjøre for å bedre lungene slik at kvisene ikke kommer? har i det siste bodd i en veldig forurensende by i inida, men mye stress, og omgitt av en del røykere..setter utrolig stor pris på svar

    • Hei igjen. Litt sent svar, beklager.
      Her kommer et svar:
      For å styrke lungene: Frisk luft, trening, puste øvelser, styrkende kost, urter som russisk rot, ginseng, ingefær, lakrisrot, rød solhatt, hyllebær, kardemomme, kanel, hvitløk, karve, fennikel, bukkehornsfrø og kutt ut melkeprodukter (danner slim) og hvetemel produkter. På det psykiske plan er tilgivelse og forsoning viktig for å styrke lunger. Og lære seg evnen til ” å gi slipp” og gå videre i livet.
      Se også linken: https://kroppibalanse.wordpress.com/2011/04/05/organet-lunge/
      Hilsen Aila

  9. Kari

    Hei! 🙂
    Du skriver at kviser i kinn, hake og panne – og da er det noe med, tarmsystemet, lunger og nyreområder. Jeg sliter mest med acne i skinnene.. Hva kan man gjøre? Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre for lungene mine?

    Håper du skjønner spørsmålet mitt 🙂 Og hååper på svar.

    Hilsen Kari

    • Kari: Om du har mest kviser på kinn så kan det indikere at du har litt svake lunger. Røyking/passiv røyking er en medvirkende årsak. Forurensning og eksempelvis mugg sopp i hus og hjem kan påvirke lungene. Lufte anlegg på jobb/skole er ofte fulle av mikrober som ikke er bra.
      Lite frisk luft er heller ikke bra.
      Ellers henger hele kroppen sammen, spiser man usunt påvirker det alle kroppens organer selv lungene.
      Kutt ut: sukker, kumelk produkter, transfett(som er i kjeks og mye ferdig mat), og reduser på rødt kjøtt. Unngå matvarer med hvetemel da hvetemel i seg selv skaper mye slim i kroppen og det noe lungene hater- slim .
      Få masse frisk luft, tenk for deg at du ønsker å bytte ut luften i lungene dine og ta noen kraftige drag av frisk luft og hold den inne i noen sekunder før du sakte slipper luften ut igjen.

      Ta tilskudd av olje som linfrøolje (2 ss daglig), kjøp et produkt på helsekost butikken med gode bakterier. Ta en multivitamin hver dag og ta B vitaminer.
      Lykke til Kari 🙂

  10. Kari

    Hei!

    Og tusen takk for svar 🙂
    Må være noe annet som gjør at jeg får akne tror jeg, for jeg:
    – Ryker ikke
    – Drikker ikke
    – Har en helt ny leilighet så tror ikke det er sopp eller mugg her?
    – Jeg får ca.1 time frisk luft hver dag, i ukedagene i hvertfall. Kanskje jeg burde få mere?
    – Jeg spiser ikke sukker, spiser nesten ikke ferdigmat, lager ting selv. og bruker stevia. Kanskje det er det jeg ikke tåler?
    – Har kuttet ut kumelk produkter, for dette har jeg selv merket, men funker soyamelk eller anbefaler du rismelk, havremelk?
    – Rødt kjøtt ja, det visste jeg ikke. Spiser ikke så mye av det, men, hvor mange dager i uken kan jeg spise det da tror du?
    – Har også kuttet veldig på hvetemel det siste året, spiser ikke brød, knekkebrød – lager hamburgerbrød osv selv med kokosmel og mandelmel, er det bedre?

    Gode bakterier?

    Tusen takk nok en gang for svar! 🙂

  11. Kari

    Vet du forresten om noen av disse matvarene gir akne:
    – egg?
    – mandelmel?
    – paprika?
    – yacon sirup?
    – proteinpulver?
    – kokosmel?
    – frukt?
    – Bær?

  12. Medisinstudenten Daniel

    Hva faen for noe bullshit er dette? Nyreområde? Tarmområdet? Herregud…

    • Vestlig medisin og kinesisk medisin blir nok aldri enig. Men selv om du mener det du mener så betyr det ikke at det jeg mener er feil. Det er dessverre det alt for mange leger tror. At de vet alt og at alt kan kureres med piller. Det viktigste er å finne årsaken til at hvorfor kviser / acne kommer. 🙂

Legg igjen en kommentar

