Organene våre

I dette innlegget har jeg skrevet at mannen min skulle få urten Mariatistel som en boost for leveren sin. Noen har spurt meg om hvordan kan jeg vite at leveren trenger hjelp. Og nei, jeg kan ikke se organer. Men innen naturmedisinsk filosofi så kan man tyde mange ting og henge det på de indre organene.

Ta eksempelvis hjertet, innen naturmedisinsk filosofi er mange ting som kan fortelle oss at hjertet er i ubalanse.

*Mangler glede i livet, tretthet, hjertebank, blek, kalde hender og føtter, svak hukommelse, rastløs, engstelse, svimmelhet, drømmer mye, hysteri, panikkfølelse, tale problemer (eks stamming)

Dette styrker hjertet: Sunt næringsrik mat, klorofyllrike grønnsaker,  fettsyrer, antioksidanter, blåbær, hvitløk, ingefær, kamille, mosjon, frisk luft, meditasjon,regelmessig livsstil, pusteøvelser.

Så er det leveren. Typiske lever relaterte lidelser som hodepine,sinne,frustrasjon,depresjoner,bitterhet,kvalme,eksem, kløe,allergi, uro,øresus, svak konsentrasjon, hyperaktivitet, spasmer , tics, muskelsmerter,menstruasjonsforstyrrelser.

Dette styrker leveren: mosjon,»giftfri mat, riktig type og mengde fettsyrer, urtene mariatistel, løvetann,schizandra, angelica sinensis, være åpen og ærlig, lytte til sin intuisjon, fjerne indre press, sinne, og bitterhet og utvikle tålmodighet.

Skal jeg komme med flere organer?

 

15 kommentarer

Filed under Biopat

15 responses to “Organene våre

  1. Inger

    Hei.
    Superfint innlegg.
    Men hvordan vite at «leveren» sliter?
    Du skriver litt om Mariatistel, veldig interessant.
    Kan du fortelle litt om hvordan vi merker at «leveren» sliter?
    Er det smerter, hvorhen ..

    • Hei. Hyggelig at du er innom bloggen min. Ang lever og hvordan man kan merke at den sliter: Ofte blir man litt øm rett under ribbeina, kanskje blir man uvel etter at man har spist fet mat, humøret svinger og man blir lett sint. Og har man levd en stund og vet at man ikke har vært flink nok å ta vare på kroppen så blir jo leveren sliten og trenger hjelp fra urter osv.

  2. Inger

    Supert det du skreiv om leveren.
    jeg spurte deg for jeg har noen ganger de smertene under ribbeina.
    Jeg får kjøpe meg en boks Mariatistel og se om det hjelper.

    • Hyggelig å kunne hjelpe. Mariatistel er en super urt for lever, men ta den over over tid. Leveren trenger litt tid. Jeg skal skrive om nyrer og lunger på neste post 🙂
      Men husk å ta hensyn til hva du spiser. Kutt ut matvarer som kroppen sliter med som sukker, redusere animalsk fett , kaffe, alkohol og kanskje hvetemel også.

      • Hei – artig å lese bloggen din. Ville bare komme med en liten kommentar til bruken av mariatistel. Den er en fantastisk leverurt som du skriver, men for noen mennesker kan den være for tøff for leveren om den brukes alene. Avgiftningen i leveren består av to faser, fase 1 og fase2. Mariatistel styrker fase 1. I denne fasen blir mange av avfallstoffene splittet opp og kan midlertidig bli enda giftigere. Så føres de over til fase 2 hvor de blir nøytralisert og skilt ut. Det er derfor veldig viktig å bruke urter som styrker fase 2 hvis man skal bruke mariatistel. Gode urter som styrker fase 2 er f.eks Schisandra, Rosmarin og Gurkemeie.

        Lykke til videre med studiene!

      • Takk for tilbakemeldingen om Mariatistel. Enig med deg, Mariatistel og Schisandra sammen er fabelartig i en avgiftning 🙂 Jeg har tenkt å skrive om det etterhvert også.

  3. Inger

    Vil du skrive litt om nyrene også?

  4. Veldig spennende tema 😀

    • Ja det er veldig spennende 🙂 Når noen forteller meg om sine plager så tenker jeg ofte på indre organer og ubalanser og hvor man skal starte opprettingen 🙂

  5. Rita

    Hei. Anbefaler dere å gå inn på sidene til rolv.no. Han har en fantastisk flott side om alt av urter.

  6. ellen-maria

    I følge det du skriver er sinne en av symptomene på dårlig leverfunksjon. Men kan en få dårlig leverfunksjon dersom en reagerer på ekstremt vanskelige opplevelser med langvarig sinne?

    • Litt usikker på det der. Man kan kanskje svare ja også.
      Nå resonnerer jeg litt;
      Dårlig lever KAN man få av dårlig livsstil. Dårlig livsstil som dårlig mat, drikke, røyk, mye stress og forurensning.
      Og alt dette kan igjen skape sinne og ubalanse i kroppen. Og innen kinesisk / naturmedisin så henger alle organene sammen. Og om et organ fungerer dårlig så vil det neste bli svakere, eks lever. Og for å avslutte resonneringen så vil jeg tro at leveren blir svakere og sinne vil øke og over tid vil leveren fungere dårlig og sinne er blitt et problem. Og om man over tid har mye sinne så vil jeg tro at tarmfunksjonen vil virke dårlig også. Det blir som høna eller egget? Hva kom først? Igrunn ingen lett sak å svare på uten å ha sjekket hvordan alle de andre organene har det:-)
      Ble du noe klokere? Klem

Legg igjen en kommentar

