Enda mer om organer.

Naturmedisinsk filosofi er et spennende felt. Som jeg skrev om i forrige post om leveren og hjertet så er det ikke en forklaring på at organet er alvorlig syk eller noe. Mer en ubalanse som gjør til at kroppen kan oppføre seg som om den er syk. Men nå skal jeg ta for meg nyrene.

Nyreenergien svekkes når man ikke passer på vår livsstil og om nyre energien svekkes vil det gå ut over alle organer i kroppen. Både hjernen og skjelettets utvikling og funksjon er avhengig av nyrenes energi.

Når nyrene er er i ubalanse så kan man innen naturmedisinsk filosofi se etter :

Urinveislidelser, prostataproblemer, underlivsproblemer, menstruasjons-forstyrrelser, bihuleproblemer, ødemer i nederste del av kroppen, kalde hender og føtter, ryggproblemer, korsrygg smerter, problemer med knær, nedsatt hørsel, håravfall, psykiske problemer som frykt , viljesvakhet, frykt for forandring, kronisk sår hals.

Nyrenes svakhet er kulde, når nyrene er svake fryser man lett. Så det viktig å holde nyrene varme. Jeg  tenker spesielt på kles moten hvor «alle» jentene fløy rundt med magene bare. Jeg tenkte mer på at nyrene ble kalde. Jeg har hatt klienter som har vondt i knær, mye bihule betennelse og typiske korsrygg smerter. Og da tenker jeg nyrer med en gang. Nyrene må styrkes:

Nok søvn og hvile, endre livsstil til det bedre, pusteøvelser ( yoga), varm mat, kanel, valnøtter, urten Schizandra (finnes som tabletter) og Gullris (kan fåes som te også). Bidronningsgele, moderat bruk av salt, mer vann (romtemperert).

Et svangerskap tærer veldig på nyreenergien da er det spesielt viktig å styrke nyrene. Hvor mange har ikke mistet masse hår mens man har gått svanger eller etter man har født? Og noen har vel opplevd å ha vondt i korsryggen etter en kveld med litt mye alkohol? Smerter fra nyrer setter seg oftes i ryggen, (på bildet over)  smerten kommer som regel i lik høyde men bak på ryggen. Så folkens, ta godt vare på nyrene dine. De er livsviktige for å oppnå et velfungerende liv og en god kropp.

10 kommentarer

Filed under Biopat

10 responses to “Enda mer om organer.

  1. sundforsjov

    Sikke et fantastisk godt indlæg🙂🙂
    Hver gang jeg bliver bange eller går imod mine drømme og indre overbevisninger, får jeg problemer med lænden, og så ved jeg, at den er gal og det er tid at stoppe op og lytte. Det er så vigtigt, at vi tager godt hånd om vores «chi» – vores livsenergi🙂
    KH Charlotte

  2. Takk for at du deler🙂
    Jeg synes det er så spennende å lese og nå er jeg tom for bøker om livstil hjemme, så gøy å kunne lese litt på nett. Må nok innom bokhandelen å finne en ny bok🙂

  3. Et kjempe bra innlegg!!!

  4. Inger

    Følger med på bloggen din for du er så superflink når du forklarer om de forskjellige organene våre.
    Skjønte ikke helt hva ho mente den danske dama da ho snakket om det indre.
    Kanskje du er bedre i dansk?
    Kostholdet mitt er supert, har kuttet ut melk og melkeprodukter,
    som gjorde meg dårlig. det samme med hvetemelet.
    Men min stikkende smerte fra lysken og ned under foten,
    fikk jeg høre kom fra nyrene.
    Kan det ha noe å gjøre med følelser også?

    • Kjempe flott at du har endret livsstil. Det kan stemme det at den stikkende smerten fra lysken til under føttene kan ha noe med med nyrene å gjøre. Det går meridianer rundt i hele hele kroppen som er relatert til de indre organene. Og nyre går fra under foten og opp til lysken. Og det er også slike ting man ser etter i naturmedisinsk filosofi. Smerter i meridianområdet og i ditt tilfelle nyremeridianen. Og nyrene har absolutt noe med følelser og gjøre, det var det hun danske mente🙂 . Yoga med gode pusteøvelser sies å ha god effekt på nyre energien. Når du skal på helsekosten å kjøpe Mariatistel spør etter en godt produkt som styrker nyrene dine også. For dette henger helt klart sammen. Og da kan ting bli bare bedre.

  5. Inger

    Supertakk for svaret.
    Ja kostholdet har jeg stor fokus på, men ikke lagt så mye vekt på det «indre».
    Smertene sier meg at det er vel så viktig.
    Nå må jeg prøve å finne min vei videre.

Legg igjen en kommentar

