Knekkebrød

Alle lager jo knekkebrød nå om dagen. Jeg også.

Det som jeg har gjort litt annerledes som gjorde at mine knekke brød ble fantastisk gode. Jeg raspet valnøtter og blandet med solsikke frø som jeg klappet på deigen mens den lå på stekebrettet( før det ble stekt). Også tok jeg Himalaya saltet mitt og drysset over. Jevnt over hele brettet.

Saltet » gjorde»  hele knekkebrødet. Ja , ok valnøttene og solsikkene gjør mye av seg. Men saltet er himmelsk.

Boksen (med lokk) har jeg forøvrig kjøpt på Nille. Og knekkebrødene holder seg sprø og fine i mange dager. Jeg hadde glemt å dele opp knekkebrødet mens det fortsatt var mykt. For etterpå måtte jeg brekke det opp i biter. Men da ser det enda mer hjemmelaget ut.

Her er oppskriften:

3 dl knust linfrø

1 dl Husk

1 dl mandelmel

1 dl Teff

5-6 dl vann

Valnøtter, solsikke frø som skal klappes på etter at deigen er smurt utover to stekebrett. lurt å klappe det ned i deigen slik at det sitter fast. Stekes ca 1 time på 180 grader. Deigen er skal være klissete. Og de er Glutenfrie og magisk for fordøyelsen. Husk å drikke mye vann til for disse er svært,svært fiber rike.

Teff har jeg funnet på Meny men er å finne på Helsekosten.

Om noen lurer på hva Teff er så har jeg lest dette i boken til Fredrik Paulun Sannheten om GI:

Hold øynene åpne for teff, et etiopisk frø med stort potensial som kommer til å gjøre quinoa rangen stridig. Teff er i slekt med quinoa og er rik på fiber, jern, og kalsium, samtidig som det har lav GI. Det er glutenfritt og har en gunstig effekt på tarmfloraen. Proteininnholdet er relativt høyt, og det inneholder samtlige essensielle aminosyrer, hvilket er spesielt interessant for vegetarianere (Paulun 2009:117).

Lykke til med knekkebrødene.

4 kommentarer

Filed under Lavkarbo og LCHF

4 responses to “Knekkebrød

  1. De så kjempe gode ut og elsker himalayasalt 😀 Tror jeg må bake litt i dag! En slik boks må jeg se etter 😀 Takk for tips!

  2. sundforsjov

    Ej hvor spændende – jeg skal helt sikkert kigge efter Teff i danmark! De ser lækre ud dine knækbrød – jeg dryser også gerne havsalt over mine, det giver en skøn smag 🙂
    God weekend.

Legg igjen en kommentar

