Aspartam

Aspartam som også kalles Nutrasweet er et søtnings middel som er ca 200 ganger søtere enn sukker og brukes i utrolig mange «sukkerfrie» produkter.

Aspartam ( E951) er for mange som en gift. Hjernen blir påvirket av «giften» som igjen forstyrrer nervecellene. De som er plaget av kroniske helseplager burde virkelig vurdere å kutte ut aspartam. Noen vil ikke merke så mye til aspartam men er man er litt overfølsom for diverse matvarer så vil man merke plager som:

hodepine, hukommelse svikt, forvirring, føle seg dårlig, humørsvingninger, fibromyalgi, forbier, personlighetforandringer, trøtthet, synsforstyrrelser, vektøkning, diabetes, depressjoner osv

Eksempelvis kan 3-4 glass med Coca Cola Light inneholde tilstrekkelig med skadelige stoffer som igjen kan skade et menneske. Idag ansees aspartam som en av de farligste næringsmiddelet i USA.

Og siden aspartam kan stimulere produksjonen av enorme mengder av frie radikaler i kroppen så kan man selv motvirke den negative effekten av aspartam med : Vit – E, A, C , koenzym Q 10, selen. (Dette har jeg hentet fra boken Næringsmedisinske oppslagsverk)

Min personlige mening om Aspartam er at det beste er å holde seg unna. Dette er et stoff som har blitt diskutert i mange år. Helt siden det kom på markedet i 1981. Men siden det er så mye uenighet rundt stoffet og ingen vet senvirkningen av aspartam så kan man si at det lureste er å holde seg langt unna. For husk at summen av alle giftstoffer som vi omgir oss med så er det lurest å ta bort dem vi selv kan «se». Merk deg – E951 eller Aspartam.

God sukkerfri dag

 

 

18 kommentarer

Filed under Tips

18 responses to “Aspartam

  1. Aspartam! Huff, sier jeg bare. I Japan bruker de stevia i Cola Light. Her i huset drikker vi ikke brus, og bruker heller ingen kunstige søtningemidler eller raffinert sukker. Her går det i kokossukker, yaconpulver, xylithol og sukrin.

  2. Jeg holder meg så godt jeg kan unna. Tyggis og pastiller er vel eneste jeg kommer på der jeg får i meg litt, desverre.

  3. Fint innlegg!

    Ja skrekk og gru at folk tørr! Da syns jeg faktisk vanlig rørsukker er hakket bedre! MEN – heldigvis finnes det gode alternativer. Men mange er nok ikke klar over for farlig aspartam kan være – eller at det finnes supergode alternativer til både sukker og aspartam 🙂 Så vi får bare fortsette med å spre informasjon! 🙂

  4. Jeg har vokst opp på Grete Roede kost og produkter fulle av aspartam. Er kjempe glad vi har kuttet det helt ut og ikke hatt aspartam i huset det siste året. Blir litt skremt av at det i hele tatt er godkjent.

  5. Jeg har snart holdt meg unna denne faenskapen i 10 år. Jeg har tenkt å skrive så vidt om min erfaring selv også – jeg bruker verken aspartam, sukralose (splenda) eller glutamat (kunstig smaksforsterker). Er ikke stort bedre den!!!!

    Hele politikken bak er så på trynet at det ikke er mulig. Korrupsjon, penger og lønn er fine stikkord…

  6. Une

    Interessant innlegg. Utrolig at aspartam fortsatt er godkjent som søtningsmiddel! Glad for at jeg aldri har vært noen tilhenger av «lettprodukter».

  7. Mamut~mamma

    Jeg kutta helt ut Aspartam da jeg leste hvilken effekt det hadde på mus…
    jeg har nesten ikke drukket brus på flere år og jeg merker at kroppen har det mye bedre. Før kunne jeg få «ufrivillige rykninger» i beina når jeg satt i ro hjemme eller kjørte bil…og det har jeg ikke hatt etter at jeg slutta med å drikke flere liter TAB i uka…
    Hørte forresten at i Tyskland der hadde de opplevd at likene ikke råtnet i gravene fordi de var så fulle av e-stoffer…(holdbarhetsmidler) så jeg tror nok de aller fleste av oss spiser oss syke…

    • Ja det der har jeg hørt også ang likene som ikke råtner. Om det er en vandrehistorie eller ei, så skjønner vi jo alle at jo mer konserverings midler vi spiser jo mer konserverte blir vi. Flott at du kuttet ut TAB brus. Flytende Aspartam 🙂

  8. sundforsjov

    Fantastisk indlæg 🙂
    Hver gang jeg læser om Apartam, bliver jeg bare så utrolig forarget og vred over, at man stadog vælger at komme denne billige og helt vanvitttige erstatning for sukker i vores fødevarer. Jeg sidder stadig med klinter, som ikke kender til Aspartams virkninger i kroppen, og de bliver nærmest hvide i ansigtet af skræk, når de hører det, fordi de har spist produkter med det i så mange år.

  9. Isj, aspartam 😦 At jeg spiste sånt noe før! En venninne av meg som var avhengig av pepsi max sluttet med dette etter at hun leste om aspartam. Da fikk hun migrene sammehengende i tre uker!!! Det sier litt om hvor avhengig man blir av det, og hvor «rus» det er for hjernen.

    • Huff, ja folk tenker ikke over det. De tror jo at alt som blir solgt i norske butikker er sunt. Det er nok en rus. Jeg kjenner folk som blir prikkete på kroppen bare av litt aspartam. Så hun er kjempe nøye og sjekker før hun putter noe i munn 🙂

Legg igjen en kommentar

