Konstant trøtt?

Det er mange som sliter med at de mister energi i løpet av dagen. Spesielt ettermiddagens energifall er et tegn på svak binyre funksjon, dårlig forbrenning av karbohydrater og sukker samt næringsfattig kosthold.

For å få mer energi , må du innføre visse matvarer i kosten din. Særlig mat som fremmer stoffskiftet og opprettholder et konstant energinivå. Stoffskifte fremmende næringstoffer omfatter C- vitamminer, B – vitaminer, magnesium, sink, jern, co-enzym Q10.

Hvem har vel ikke sovnet på sofaen med fjernkontrollen i hånden?

Det mest riktige du kan gjøre er å kutte ut sukker. Og da sier noen KUTTE UT SUKKER!! Nei det går ikke…. Men redusere det drastisk kan du, sier jeg. Det er tøft i 3 dager så går alt så mye bedre. Redusere kaffe, meieriprodukter, og usunne karbohydrater.

Spis masse spirer, alle typer. Nesten alle frø kan spires. Det gir enormt mye energi og de inneholder en høy konsentrasjon av antioksidanter, sporstoffer, proteiner, enzymer og fiber i spirer.

Spis havre for havren bidrar til å holde blodsukkeret stabilt og opprettholder konsentrasjonen og årvåkenheten. Men havre fungerer best som grøt enn musli.

Spis grønnsaker, alle typer og helst så rå som mulig. Mange koker bort næringstoffene. Brokkoli er eksempelvis en god kilde til co – enzym Q10. Men velg alltid økologisk brokkoli. De inneholder ikke sprøytemidler.

Spis linfrø for de inneholder de essensielle fettsyrene omega 3 og 6 og i en perfekt balanse.

Spis solsikkefrø som er stappfulle av magnesium, jern, kopper,vit B, essensielle fettsyrer og en utmerket protein  kilde.

Spis hvetegress eller andre klorofyll rike kosttilskudd. De ha opptil 25 ganger høyere næringinnhold enn de mest næringsrike grønnsakene.

Spis mungbønner som er en enorm energi kilde.

Og mange av disse matvarene som jeg har nevnt kan spires også. Tenk over hvor fantastisk energi kilde det blir da.

Vinn, vinn sier jeg.

Ha en årvåken dag og ettermiddag.

 

 

 

11 kommentarer

Filed under Biopat, Lavkarbo og LCHF

11 responses to “Konstant trøtt?

  1. Jeg har kjøpt meg mungbønner, men ikke prøvd de enda… blir spennende. Må lese litt om spiring.

  2. sundforsjov

    Jeg har længe tænkt på at spire selv, men er endnu ikke kommet i gang. Jeg ved ikke helt om min tålmodighed rækker til det, men det må altså snart komme an på en prøve 🙂

  3. Jeg merker at energien på ettermiddagen er bedre etter drastisk kaffekutt og tilsatt spirulina i kosten igjen. Nå må jeg få testet ut spirer 😀 Du har så lærerike innlegg!

  4. Supert innlegg – igjen! 🙂

    Vet du noe om spirede bønner? Har fått vite at man ikke nødvendigvis bør spise alle typer rå bønner (noen typer bør kokes..). Og jeg som har spirede hvite bønner stående på kjøkkenbenken… 😀

    • Mener at det er de mørke bønnene man skal være forsiktig med (rå). De hvite/ lyse er det ingen fare med. Så spis dine hvite bønne som står på kjøkken benken 🙂

  5. Spiser nøtter om ettermiddagen jeg, om jeg først er sugen. Om de er saltet så er det jo kanskje ikke det beste – men det er i det minste noe næring og ikke masse sukker!! Nøtter på tur er også noe jeg spiser ofte, biltur f eks. I stedenfor å helle i meg masse brus eller boller… bensinstasjoner er ikke de beste stedene nei 😉

  6. oats are a great source of energy in the morning and a nice complex carb that digests well. nice post.

Legg igjen en kommentar

