Spirer igjen……..

Det har vært litt spørsmål ang frø og bønner som man kan spire. Jeg husker at jeg hadde lest et sted at man skulle være forsiktig med mørke bønner for de inneholdt noen gift stoffer.

Og jeg har sjekket det opp:

«Unngå helt å spire svarte bønner, hagebønner, pralbønner, kidneybønner, Limabønner og bondebønner. De har et spesielt høyt innhold av lektiner, og vil sannsynligvis føre til forgiftning tross enda lengre spiring» (http://friskespirer.dk/lektiner)

Jeg har lånt litt fra Lialife i teksten under:

«Lektiner har en evne til å klumpe seg sammen. Virus, bakterier og andre mikroorganismer bruker lektiner til å feste seg på kroppens glatte slimete innside. Celler i kroppen bruker lektiner som sugekopper til å fange opp bakterier og virus. Man kan si at lektiner fungerer som superlim.

Hvis man undersøker levende blod etter et måltid, kan man se om man har spist blodtyperiktig mat. De som ikke har spist riktig har røde blodlegemer som har klistret seg sammen. Immun og fordøyelsessystem foretrekker mat som forfedre med samme blodtype. Lektiner kan hos en få en evne til å agglitunere(klebre), men hos en annen kan en lektin virke gunstig. Sammenklebing kan utløse hjertekramper hos hjertepasienter. Andre lektiner kanskje spesielt gluten kan skape store broblemer som betennelse i tarmslimhinnen. De med blodtype 0 er spesielt utsatt for reaksjoner på gluten fra hvete og korn. 95 % av lektinene vi inntar er kroppen i stand til å skille ut, mens ca 5 % blir filtrert over i blodet. De ulike intolerante lektinene har en forkjærlighet for nyre, lever, hjerte og hjerne. Kan dette ha en sammenheng med forkalkninger»( Lialife)

Et annet tips ang spirer er at belgfrukt(bønner) burde spire i minst 4 dager  eller at spiren er minimum 1 cm.

Kikerter krever et oppkok etter spiring siden de inneholder ikke bare lektiner men også  trypsininhibitorer.

Trypsininhibitorer hemmer enzymene som som bryter ned proteinene, hvilket kan resultere i at vi ikke kan nyttegjøre oss av proteinene i maten.

Det anbefales og ikke spise  mer enn ½ kilo spirende bønner om dagen.

Les mer om naturlige gift stoffer i bønner og frø her.

Men uansett spirer er sunt og godt men med måte.  Jeg har masse spirer på gang selv.

Lykke til videre i spiringen hos deg.

7 kommentarer

Filed under Litt av hvert

7 responses to “Spirer igjen……..

  1. Takk for dette innlegget! Lærer så mye av deg 😀

  2. god info! Jeg kastet mine spirende hvite bønner. Har nå bestillt spiremiks fra iHerb… 🙂

    • Jeg tenkte på fra sist du spurte om dette også følte jeg at svaret jeg ga var litt svevende. Hadde tenkt å sende det bare til deg men så visste jeg at det var litt lite info om dette og det var greit å poste det til alle 🙂

  3. Une

    Takk for denne fine påminnelsen om hva man bør unngå å spise. Jeg har en mann som spirer alt han kommer over om dagen 😉

  4. sundforsjov

    Det var nyttig viden – mange tak 🙂

Legg igjen en kommentar

