Stoffskiftet del 1

Begrepet stoffskifte blir brukt for å beskrive hvor godt næringsstoffene blir utnyttet på cellenivå. Stoffskiftet er individuelt fra menneske til menneske.

Det raske stoffskifte er forbundet med økt aktivitet i skjoldbruskkjertelen og binyrene og det motsatte ved et langsomt stoffskifte.  Vi er født enten med det ene eller det andre. Stoffskiftet påvirker fordøyelsen, næringsopptaket, energinivået og hvordan vi oppfatter og reagerer på omverden.

Folk med raskt stoffskifte har en tendens til ikke å ta opp / eller miste kalsium og magnesium men at det hoper seg opp med fosfor, natrium og kalium.

Og det motsatte ved et langsomt stoffskifte. De har høyere nivå av kalsium og magnesium og mindre natrium og kalium.

De aller fleste er født med et raskt stoffskifte fordi det gjør at vi utvikler og vokser opp. Det er som regel raskt opp til puberteten, spesielt jenter går over til langsomt stoffskifte etter puberteten.

En person med raskt stoffskifte som er i balanse er ofte energisk, foretaksom, nysgjerrig, assosiasjonsrik, lett for å le, liker rask idrett og liker arbeid med bevegelse. 

Ved ubalanse har disse personene lett for å svette, har høyt blodtrykk, ”eplefasong” fett rundt midjen og skuldrene, blir lett selvsentrerte arbeidsnarkomane, søker beroligede stoffer / energipåfyll som røyk, alkohol, søtsaker, kaffe, godterier, snacks, energidrikke.

Eple fasong og pære fasong


Personer med lavstoffskifte som er balanse er ofte rolige, stabile, liker driver mosjon med stor utholdenhet og tar ting med ro. De er metodiske, omsorgsfulle og ser langsiktig på livet.

Ved ubalanse har disse personene lavt blodtrykk, dårlig blodsirkulasjon, øker vekten rundt lår og hofter ”pærefasong”, tendens til depresjoner, dårlig selvtillit, og er opptatt av fortiden. Dessuten har de en tendens til å spise for sjeldent og lite som skaper en jo jo slanking.

Men fortvil ikke, vi behøver ikke sitte fast i den ene eller den andre typen. Vi skifter flere ganger i løpet av livet og noen ganger er det umerkbart og andre ganger merker vi det ved at sinnsstemning og kropp forandring. Det er mange faktorer som gjør at vi skifter stoffskifte, stigende alder, langvarig stress, akutt stress, forgiftninger av tungmetaller (eks amalgam), østrogenbehandling, dårlig fordøyelse, forsuring av kroppen, psykisk eller fysisk utmattelse, overgang til klimakteriet. Ved en helbredelses prosses(eks endring av livsstil) er det ikke uvanlig at man endrer stoffskifte flere ganger. Det påskynder kroppens utrensningsprosses. Å gå fra langsomt til raskt stoffskifte øker nemlig hormonutskillelse fra binyrene som igjen gjør at skjoldbruskkjertelen blir stimulert(økt energi). Og som i neste skritt gjør til at leveren og nyrene øker sin avgiftnings kapasitet.

Så folkens kutt ut sukker, hvetemel, kaffe, alkohol, sigaretter, stress og annet som stresser kroppen.

Så gjør kroppen resten. Men husk at kroppen trenger tid. Og la den få en sjanse.  Kroppen ønsker bare balanse.

Advertisements

16 kommentarer

Filed under Biopat

16 responses to “Stoffskiftet del 1

  1. Jeg vil bare komme med en oppfordring om å ta det seriøst og få sjekket det hos lege hvis du mistenker at du har for lavt (eller for høyt) stoffskifte. Og i tillegg huske på at en del leger tror alt er normalt (og tar ikke plagene dine på alvor) så lenge man er innefor referanseverdiene -det er nemlig slik at man kan ha for lavt stoffskifte selv om man er innenfor. Jeg gikk i flere år med lavt stoffskifte, uten at legen reagerte på prøvesvarene mine. Så fikk jeg kreft i skjoldbruskkjertelen. I dag undres jeg om det kunne vært unngått hvis mitt lave stoffskifte hadde blitt oppdaget før.
    Føler du deg mye sliten og har andre plager, og legen ikke ser noe galt på prøvene dine, gå heller til en spesialist på stoffskiftesykdommer. De vet at referanseverdiene ikke er betegnende for alle.

    Beklager den lange kommentaren, men synes bare det er så viktig å få frem
    : )

    • Det er hyggelig med lange kommentarer. Så bra at du forteller din historie. For det er så viktig at folk tar stoffskiftet alvorlig. Og flott at du nevnte det at referanseverdiene (etter tester) ikke er betegnende for alle. 🙂

  2. Bra innlegg! Og bra tillegg av Birgitte.

    Når jeg er slank er jeg pærefasong (brede hofter og smale skuldre) men legger på meg som et eple.. jaja. 😀 Men få bort mat og mentalt stress som stresser kroppen – kjempeviktig! 🙂

  3. Et opplysende innlegg!!

  4. Tilbaketråkk: Litt lesestoff | Fristende lavkarbo

  5. Men å kutte ut kaffe? SÅ i balanse tror jeg ikke jeg vil bli 😉

  6. Bella

    Iteressant lesing. Kan kjenne igjen ei av mine gode venninner i det du skriver om lavt stoffskifte. Er skikkelig bekymra for henne. Er vist vanskelig å finne den riktige dosering på medisiner. Når det er sagt, så ser jeg at hu har lett for å henge alle vanskeligheter på den knaggen. Er psykisk inne i en ond sirkel.
    Hun er lat av natur, og dermed blir lavt stoffskifte en unskyldning for ikke å bevege på seg.

    • Vis henne innlegget og forklar henne at dette burde hun ta alvorlig. Og se på svaret til Birgitte for hun har mange gode tilleggs opplysninger 🙂
      Og du, det er mange som bruker lavt stoffskifte som en unnskyldning 🙂

  7. Une

    Veldig interessant!

  8. sundforsjov

    Sikke et interessant indlæg – tusind tak 🙂 Ved du om stofskiftet også kan skifte, når man stopper med at drikke kaffe?
    Jeg syntes, min krop har været gået meget i stå efter jeg har gået fra et stort kaffeindtag til intet!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s