Stoffskifte del 2

Enda litt mer om stoffskifte og næring. Mange kjente seg sikkert igjen i stoffskifte personlighetene i den forrige posten.

Ved et raskt stoffskifte bør protein- og fettinntaket ligge på ca 30 % hver. Mens andelen av karbohydrater bør ligge på 40 %. Og da snakker vi om karbohydrater som grove kornsorter (bløtlegges), grønnsaker og frukt. Kutt ut alt søtt.

Ved et langsomt stoffskifte bør protein inntaket ligge på 40 %, fett inntaket på 20 % og karbohydratene på 40 %. Og igjen bør karbohydratene være som for raskt stoffskifte. Kutt ut alt søtt.

Og nå kommer det noe som er litt spennende:

Hardt vann: Vann som har høyt innhold av kalsium, magnesium, kobber og jern sinker stoffskiftet/forbrenningen

Bløtt vann: Vann som har høyt innhold av natrium og kalium øker stoffskiftet /forbrenningen

Og vannet som kommer ut av kranen vår hjemme inneholder enten hardt eller bløtt vann. Og det er forskjellig fra sted til sted i dette landet.

Mineralvann på flaske inneholder også mineraler som betegner vannet som hardt eller bløtt. Nå mener jo jeg at all kullsyreholdig drikke (også farris typene) bør unngås på grunn av at kroppen ikke burde få kullsyre for det blir som syre i kroppen. Base er best og da kan man tilsette for eksempel korallsand(helsekost) i vannet for å gjøre det enda mer basisk.

Vitaminer og mineralene kan også inndeles etter hvordan de påvirker stoffskiftet. Stoffskiftet/forbrenningen påskyndes av fosfor, natrium, kalium, jern, selen, vit- A, C, E, B1 og B3.

Stoffskiftet/ forbrenningen blir langsommere av vit – D, B2, B12.

Man kan altså balansere sitt eget stoffskifte ved å spise vitaminer og mineraler og drikke riktig vann etter hvilket stoffskifte man er i for øyeblikket.

15 kommentarer

Filed under Biopat

15 responses to “Stoffskifte del 2

  1. Interessant det med vannet – har det med surt og basisk vann å gjøre? (Jeg venter på PH-strips for å måle PH-verdien på vannter her vi bor…for jeg er litt nysjerrig på det).

    • Hardt og bløtt vann har bare med innholdet å gjøre. Men innholdet igjen vil igjen fortelle om ph verdien. Og kalsium og magnesium er basisk. Så hardt vann er mer basisk enn bløtt vann.🙂

  2. Du har faktisk bilde av noe av kosttilskuddet mitt.
    Selv om jeg ikke har lyst til at forbrenningen min skal bremse opp, så ser jeg ingen grunn til å kutte ut kosttilskudd som inneholder B12, B2 og D vitamin. Betyr det f.eks. at forbrenningen bremser opp i sommerhalvåret, når vi blir eksponert til masse sol? (I en perfekt verden…)
    Helen: Jeg har ph strips, og har prøvd det på vann og på tungen, men får alltid samme resultat uansett hva jeg har spist…
    Gleder meg til å lese erfaringene dine, kanskje jeg lærer noe nytt igjen🙂

    • Jeg kutter heller ikke ut B vitaminene mine. De tar jeg hele året.
      Ang at forbrenningen bremser opp om sommeren kan det hende at det skjer men da er man så mye mer aktiv så det går seg til allikevel🙂

  3. sundforsjov

    Det var interessant – det vil jeg gemme og læse mere om🙂
    Gode produkter du der har – dem er jeg også tilhænger af🙂

  4. Veldig interessant tema!

  5. Bea Haug

    Hei, jeg er opptat av produkter som kan påvirke stoffskite. Selv mitt er litt for høy og jeg prøver å bremse f.eks med diett. Mange kilder sier at vit. A gjør stoffskifte saktere. Jeg leser her at vit. A kan påskynde stoffskiftet/forbrenningen. Kan du gi meg kilder du bruker? Mvh Bea

    • Hei Bea. I boken» Helbred deg selv «av Susanna Ehdin på side 75 står det ganske klart at de med langsomt stoffskifte skal spise vitaminer og mineraler som stimulerer og omvendt for de med raskt stoffskifte. Og A vitamin er et av flere vitaminer som er stimulerende. I bloggen min under katogori «inspirasjon fra nabolandene» Og Susanna Ehdin har en egen nettside som omhandler helse og livsstil. Eller at du låner boken på biblioteket nær deg. Hun har skrevet masse bra om stoffskifte.
      Eksempelvis fra boken: Proteiner – påskynder stoffskiftet under forutsetning av at kroppen kan fordøye proteinene til aminosyrer. Ufordøyde proteiner sinker forbrenningen. Karbohydrater – Enkelte karbohydrater skynder på stoffskiftet, mens langsomme karbohydrater sinker stoffskiftet. Fett – sinker stoffskiftet. Vann – med høyt innhold av kalsium, magnesium, kobber og jern sinker stoffskiftet. Vann med høyt innhold av natrium og kalium øker stoffskiftet. Men husk at det er balansen mellom alle matvarene og vitamin/mineralene som er viktig. Lykke til

  6. Bea Haug

    Hei Aila, tusen takk for svaret, det blir spennende å lese denne boken. Bea

  7. Oda

    Håper bare ingen med stoffskifte sykdommer hører på dette😉

  8. pH i vannet er et viktig parameter, i tillegg er ORP (redox potensiale) et annet viktig parameter, men det viktigste parameteret ser ut til å være mengden oppløst hydrogen i vannet.

    Noen som har prøvd denne -> http://www.hydrogenvann.no

    Ser overbevisende ut mht. forskning etc.
    Mvh,
    Geir A Larsen

Legg igjen en kommentar

