Nye bøker i ferien

Noen nye bøker blir det alltid. Denne boken fikk jeg av min farmor som bor på Melbu. Hun fortalte at det hadde vært en bokselger på døren hennes og hun kjøpte boken. Men nå har jeg fått den.

Den tar for seg råstoffer på en grei og fin måte, med diagram for næringsinnhold.

Og den har egne kapitler hvor den tar for seg mat for øyne, nervesystemet, hjertet,luftveiene,tarmene,urinveiene osv.

Boken er ikke helt lavkarbo vennlig, for det står » kaloriene  i en slankediett trenger ikke å komme bare fra proteiner og fett, slik noen tror. ideelt sett bør kaloriinntaket bestå av 55-75% karbohydrater, fett 15-30% og proteiner 10-15%.» Men jeg velger å overse det. Og se heller boken som et oppslagsverk for matvarer. Det er masse frukter og grønnsaker som jeg ikke har hørt om før, men hos innvandrer butikker finner jeg dem sikkert. Det står det litt om tilbereding osv.

Neste boken jeg har kjøpt på Norstaden i Gøteborg.

Denne boken er rikt illustrert, med tekst om sykdom, organer og diverse kart over føttenes og  håndens refleksjons soner. Jeg har hatt fot soneterapi på skolen. Men denne boken tar for seg flere typer terapier og det har jeg ikke prøvd før.

Og fikk faktisk brukt for den som et oppslagsverk på påsketuren vår.

Dette er ♥ 12 åringen.  Vi hadde spist middag på en restaurant en kveld og på vei til hotellet så fikk hun «hold». Pappaen hennes gikk henne til ta en stein i hver  hånd som hun skulle klemme hardt på. Jeg tenkte på dette, for dette er jo noe alle har prøvd en gang i sin barndom. Jeg kikket i den ny innkjøpte boka og midt i hånden ligger sonene for mage,tynntarm og tykktarm. Og da tenkte jeg at dette er faktisk et gammelt egyptisk terapi form ( vi snakker 2500 f.kr.) som vi bruker den dag i dag uten å tenke noe over det.

En annen ting som jeg ikke tenkte noe særlig over før, men du vet, sommer sandaler med «sånn» streng mellom stortå og neste tå.  Jeg kan ikke gå med sånne sandaler for jeg får vondt mellom stortå og neste tå. Og det er ikke rart for der ligger sonen for bi-skjoldbruskkjertelen og lymfekjertlene. Men om jeg hadde gått med sandalene og oversett smerten så hadde jeg fått litt soneterapi på dette området samtidig. Og enda en ting. Noen mennesker kan gå barbeint på steiner som om det er fløyel. Men jeg blir helt satt ut, for alle sonene under føttene mine er veldig ømme. Så jeg bruker mye sko om sommeren skal jeg si deg.

Nyt den siste påskedagen, folkens.

13 kommentarer

Filed under Biopat

13 responses to “Nye bøker i ferien

  1. Du skriver så mye interessant! Jeg også går mye med sko – og omtrent ALDRI sandaler med streng mellom tærne – AU!🙂

    Hvilken blodtype er du?? Jeg syns blodtypedietten er veldig fasinerende – synd det er så lite forskning som støtter den. (Men sånn sett så er det jo minimalt med forskning som støtter kjernesunt kosthold også.. og det er jeg jo ikke skeptisk til i det hele tatt..😀..)

    • Jeg har blodtype B. Så jeg spiser ikke Kokos produkter/ fett.
      Tror det er mange som oss om sommeren som har på sko for å unngå vonde føtter. Men hadde vi gått mer barbeint så hadde vi fått litt fot soneterapi – gratis🙂

  2. Carita

    Bestilte samme bok for ikke så lenge siden, kjempefin bok🙂

  3. Takk for titten🙂
    Jeg har akkurat begynt å «bevege» meg ut i den litt sunnerer mat-hverdagen , så blogger med masse tips er godt å finne🙂

  4. Nå skal jeg titte innom noen av de andre bloggene du anbefaler🙂

  5. Hei igjen🙂
    Bare ett lite tips :

    Barneboden trekker Gavekort på 200,- kr
    Ny sjangse – Hver måned
    ALLE som har link til http://www.barneboden.no på bloggen sin er med i trekningen🙂
    Se mer info : http://barneboden.blogspot.com/
    eller på Facebook

    Vil du være med ?
    de har litt klær til dame også🙂

  6. Une

    KJempeinteressant innlegg, og så morsomt å få en forklaring på hvorfor vi holder stein i hånda når vi har «hold»🙂

  7. Jøss. Jeg lærer stadig noe nytt på bloggen din : )
    Og jeg som trodde det med hold/stein i hånda bare var en myte..

Legg igjen en kommentar

