Utvidelse av inntaket

På min 5. detox dag har jeg laget juice av mer frukt enn tidligere (det er tilbud på Rema 1000 på ananas).

Dette er en juice laget av ananas og stangselleri. Veldig god.

Og, jeg har inntatt fast føde. He he hehe

Jeg har knust Hamp frø og hatt i juicen min i dag. Og det mettet godt selv om det ikke var så fryktelig mye jeg hadde i (ca 4-5 ss )

Dette fant jeg om Hamp frø på nettsiden SanaBona.

«• Høyt innhold av umettet fett (>80 %)

• Rikt på omega 3, 6 og 9

• Rikt på protein

• Inneholder alle aminosyrene

• Glutenfritt, vegan, kolesterol fritt

• Økologisk

HVA ER HAMPFRØ UTEN SKALL?

Hamp (Cannabis sativa) er en plante med svært næringsrike frø. Selv om planten heter Cannabis sativa, har mathamp ingen narkotisk effekt. Mathamp inneholder ikke THC, som er det hallusine stoffet i cannabis. Disse frøene kan spises og blandes i mat.

Når hampfrøene blir avskallet blir smaken mye mildere enn hampfrø med skall. I tillegg blir den nøtteaktige smaken mer fremtredende. Hampfrø uten skall har et høyere innhold av proteiner og fett enn hampfrø med skall. Ved å fjerne skallet blir innholdet av karbohydrater og fiber redusert i frøene. Hampfrø uten skall er veldig lett å like.

Når skallet fjernes av frøene, blir fettet lettere utsatt for oksidasjon. Derfor er boksen forseglet med en folie under lokket. Etter åpning må frøene stå i tett boks i kjøleskap for å unngå at det gode fettet i frøene harskner.

EGENSKAPER VED SKALLEDE HAMPFRØ?

Næringsinnholdet i hampfrø er eksepsjonelt. Hampfrø uten skall inneholder 35 % protein, 18 % fett (i form av næringsrik olje) og 25 % karbohydrater, i tillegg til en rekke vitaminer og mineraler.

Hampfrø er svært rikt på protein sammenliknet med f. eks eggehvite og kjøtt. Hampfrø uten skall har 35 gram protein/100gr.

Hampfrø inneholder alle de 20 aminosyrene, inkludert de 9 essensielle som kroppen ikke kan produsere selv og må ha tilført gjennom maten. Aminosyrene er viktig for kroppen, fordi de er byggesteiner i proteiner.

Hampfrø er rikt på umettet fett og inneholder de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6 som kroppen trenger å få tilført gjennom maten. Hampfrø er vegetabilsk og fritt for kolesterol og usunt transfett. Frøene inneholder en rekke mineraler (kalsium, kalium, fosfor, jern) og vitaminer (vitamin B og C) »

Idag har jeg virkelig følt meg på topp idag. Har inntatt linfrø olje, diverse kosttilskudd, Husk og Tart Cherry i tillegg til juicen min.

I morgen går jeg over til min 6.dag. Utrolig ♥♥♥

4 kommentarer

Filed under Avgiftnings uke

4 responses to “Utvidelse av inntaket

  1. Jeg har blitt fullstendig betatt av hampfrø! Smaker fantastisk, og inneholder mye godt. 🙂

    • Helt enig. Jeg smiler når jeg tenker på i går da inntok litt «fast føde» som hamp frø. Jeg skrapet glasset etterpå, var veldig opptatt å få i meg alt 🙂

  2. Une

    Nå har jeg lest alle detoxinnleggen dine, og jeg må bare si at jeg er mektig imponert! Vet ikke om jeg hadde hatt standhaftigheten til å gjennomføre… Men det virker spennende! Lykke til med avslutningen av kuren!

Legg igjen en kommentar

