Sammendrag av Detox uken

Som noen har fått med seg så har jeg hatt (nesten) en uke med avgiftning av kroppen min. Det var en kjempe god følelse. Nå skal jeg komme med et sammendrag av uken min:

♣ Før man starter, må du ha kostholdet ditt på stell. Du kan ikke gå fra et » dårlig» kosthold til detox kur. Kutt ned på kaffe, alkohol , sukker, bearbeidet mat og hvetemel før du begynner. Det gjør også til at abstinensene blir mindre når du går inn i en detox uke.

♣ Bestem deg på forhånd hva du skal tillate deg. Om du vil at fordøyelses systemet skal ha en skikkelig pause, drikk bare grønnsaksjuice og fruktjuice mange ganger i løpet av en dag. Om du vil ha litt mer å tygge på, lag supper eller pureer av grønnsaker.Kutt ut kjøtt og fisk under en detox kur.

♣ Spis/ drikk næringfullt supermat som Chlorella, Spirulina og annen klorofyll holdig kosttilskudd. Det hjelper både kroppen med avgiftningen samtidig som kroppen får næring.

♣ Ta tilskudd av fettsyrer (Omega 3,6 og 9). Fettet gir faktisk en viss metthetsfølelse i kroppen.

♣ Ta tilskudd av en multivitamin, B- vitamin

♣ Urten Maria Tistel og Schisandra hjelper til med avgiftningen, de hjelper med å få giftstoffene ut av kroppen.

♣ Jeg tok fiber tilskudd som het Husk. Husk er skallet av et Psyllium frø som ikke inneholder kcal. Tilskuddet vil fylle godt opp i tarmene samtidig som den holder tarmene i aktivitet. Og det er kjempeviktig. Det viktigste med en detox er å få giften ut av kroppen. Giften kommer ut gjennom svette, pust,urin, hud og avføring. Derfor vil noen merke dårlig ånde, mer svette og noen ganger kviser. Men det mengden gift i kroppen som avgjør hvordan kroppen reagerer. Jeg opplevde økt svette, dårlig ånde men ingen kviser.

♣ Drikke mye vann. Vann metter en liten stund. Ellers finnes det mange te sorter som har en detox effekt.

♣ Vær moderat aktiv. Ikke ta en hard trenings økt under en detox uke. Jeg syklet rolig og gikk korte turer.

♣ Ta en detox helst på den varme årstiden.

♣ Bonus, vektnedgang. Jeg gikk ned 5 kilo den uken. Jeg har gått opp 0,5 kg, men jeg har passet passet godt på og vært svært nøye på hva jeg har spist etter detox uken. Jeg har holdt meg til mat varer med kortest ingrediens liste og spiser jeg lite karbohydrater.

Jeg kan konkludere med at jeg er fornøyd med detox uken min. Følte meg veldig lett etterpå og følte at jeg hadde kvittet meg med avfallstoffer. Jeg har ikke lyst på søtt, ikke usunn mat eller annet som ikke er bra for meg.  Så det er bare å kaste seg på nå mens det er  varmt ute.

12 kommentarer

Filed under Avgiftnings uke

12 responses to “Sammendrag av Detox uken

  1. Utrolig bra uke du har hatt deg. Fikk lyst å prøve igjen, siden min bare ble en langhelg🙂
    Skal ta dine tips ad nota, før jeg setter igang igjen🙂
    Takk for at du deler!

  2. Hørtes veldig bra ut! Har veldig lyst å ta en detox uke jeg også, må vel bare finne en uke å gjøre så godt man kan. Er kanskje greit hvis man har mulighet å lage+ spise mye av maten hjemme samt være mest mulig hjemme under en slik detoxkur?
    Jeg jobber jo mye vakter sen/tidlig 07-15 eller 15-23 på hotell og da blir det mye «lettvint» mat fordi jeg ikke er så flink å planlegge og heller ikke har pauser…..:/

    • Jeg valgte å gjøre det fra torsdag pga av de verste dagene kommer gjerne etter dag 3-4. Jeg jobber også lange dager innimellom. Men planlegging er det lureste. Jeg hadde med meg veske fylt med juice flasker, vitaminer og olje hver dag. Men det er lurt å velge en uke hvor det ikke er så mange hendelser.

  3. Dette vil jeg teste ut etter at jeg kommer hjem fra ferie. Drar om 1 uke, så litt kort tid å gjøre det på:-) Men alltid deilig med en detox kur for kroppen. Takk,takk for god info.

    • Så hyggelig at du kom innom bloggen min. Du burde prøve det er deilig etterpå.🙂

      • Skal absolutt prøves etter 2 uker i sydlige strøk med mye god mat og ennå mer god drikke som kroppen slettes ikke er vant med, må nok ha en detox for å hjelpe alt på plass etterpå. Blir som oftest sene middager og vin til maten nesten daglig når en på sånne kose turer kun voksne:-) Så jeg tar nok ikke mange dagene hjemme før jeg begynner prosessen med avgifting og så renser meg fin:-)

      • Ja det er bare å prøve🙂

  4. Laget du grønnsakjuicen din selv? Ble det kun flytende på deg? Ja nå har jeg prøvd å motivere meg til å få til en detox uke. Men er litt i tvil på hva jeg skal innta. Hvordan så en ca dag ut for deg?

    • ja jeg laget juicene mine selv. De smakte ikke alltid like godt🙂
      Løpet av en dag tok jeg :
      4 ss linfrøolje pr dag
      2 x greens i vann
      1 liter – 1 1/2 liter juice av diverse grønnsaker
      Husk pulver i vann
      vitamin tilskudd
      urte te
      masse vann
      Probiotika
      Aloe vera juice
      Det ble kun flytende føde. Det gikk igrunn greit. Første dag helt greit. Men etter dag 3 (tror jeg) ble det litt verre. Men etter endt 4 dag så ble alt mye bedre.
      Men det er viktig å være forberedt. Og kjempeviktig å avslutte riktig. Ikke kaste seg over maten etter endt detox uke. Men jeg følte meg kjempe fin og » lett» ,
      kroppen var kjempe fin etter kuren. Så det er bare å prøve.🙂

      • Takk,takk da skal jeg skaffe meg en juicepresser først, så er det igang:-)

      • Juicepresse er alltid gøy å ha. Jeg har hatt min i over 10 år. Har laget de deiligste og rareste juice`er.
        Jeg tenkte jeg skulle ta en detox uke etter ferien også. Kanskje ikke så streng som den jeg hadde i våres. Det var mere en test av meg selv.
        Men jeg kommer til å lage flere innlegg om det. Lykke til med din kur🙂

Legg igjen en kommentar

