Super-mat i kapsler

I går fikk jeg en tlf fra DHL. Og de hadde ei pakke liggende der. «Nei, sier du det, du » svarte jeg.  » Den har vel ligget en stund kan jeg tenke meg » fortsatte jeg med blid stemme. Mannen i den andre enden svarte kjapt at jeg hadde oppgitt feil adresse. » Trukke det» ( dialekt som betyr  tror ikke det:-) ) svarte jeg videre, «for den forrige pakken jeg fikk fra Iherb kom på døra og det var samme adresse som før «. «Å ja ,sa mannen i den andre enden, «men kanskje du har en adresse som vi kan levere den til nå «. Og jeg oppga jobb adressen min, så i går, fredag fikk jeg ei pakke fra Iherb. Bare 2 uker eller begynner det å bli 3 uker, for sent. (Og jeg har etterlyst den tidligere)

Og som dere ser har jeg greid å bestille 2 forskjellige Bentonite pulver. Og det var ikke meningen heller. For den som kommer fra Great Plains skulle nok vært en flaske med Greens. Men i farta har jeg nok vært inne på «ønske listen» min og huket av for enda en Bentonite. Men hva gjør vel det. Jeg skal nok få spist dem opp .

Det var noe mer i pakken, tomme kapsler. Store tomme kapsler. Det liker jeg, å lage mine egne kosttilskudd. Bare se her.

Jeg har noen kapsler som er litt mindre men jeg er jo av den oppfatning at mye er bra. Så nå har jeg fått tak i de største kapslene jeg kan finne ihvertfall.

Planen er at jeg skal fylle kapslene med:

Alger og sjø grønnsaker, har lest i boka Super-mat at det har virkelig noe for seg. Jeg må innrømme er at jeg  ikke er flink til å spise alger og sjø grønnsaker. Vi sier tang og tare. Men det er verken tang eller tare men derimot Rødalger, Arame, Kombu, Wakame, Dulse, Kelp, Hijki og Nori som jeg skal ha i kapslene mine.

Nellik er den beste antioksidant krydderet vi har. Men Allehånde, Kanel, Rosmarin, Timian, Safran, Oregano, Estargon kommer hakk i hel. Så her er det mye å ta av. Men husk å velge økologiske varianter. Jeg skal nok ikke satse alt på Safran og det har  ikke noe med at jeg ikke har tro på det. Men Safran er jo så dyrt.

Chilipepepr, Hvitløk, Karri, Svart pepper og Timian er fantastiske slimdrivende urter. Kjekt å lage klar noen kapsler i tilfelle jeg blir f. eks forkjølet. Bank i bordet.

Bentonite er jo en type leire som trekker til seg gift stoffer i tarmen. Det kan hende jeg syntes det er litt ekkelt å drikke leire. Og da kan jeg lage Bentonite kapsler. Lurt tenkt, Aila🙂

Jeg har allerede laget kapsler av Urbase (syrenøytraliserende kosttilskudd)

Husk (psyllium frø) har jeg allerede laget, joda jeg vet at man får kjøpt de ferdig i kapsler også. Men hva er vitsen når man kan skape ting selv

Bukkehornsfrø ( bra for fordøyelses systemet) er også i boks.

Bipollen er naturens perfekte næringsmiddel. I følge boka Supermat så kan man leve godt på bipollen alene. Så, om jeg drar på ei øde øy til sommeren så skal jeg ha sekken full av Bipollen kapsler som jeg har laget helt av meg selv. Og få i meg all de livsnødvendige næringstoffene som kroppen trenger. Men jeg må først lage pollen kapslene.

Jeg må gå, skal fylle noen kapsler. Men husk om du skulle gjøre dette selv. Bruk bare tørr varer for kapslene løser seg opp om det er flytende vare i dem. Snakker om erfaring, skjønner du . God lørdag.

6 kommentarer

Filed under helsekost, iherb

6 responses to “Super-mat i kapsler

  1. Har faktisk aldri hørt om at det går an å lage kapsler selv. Fyller du en og en liten kapsel og smekker dem sammen? Jeg ser for meg et putlearbeid, som vi sier i Bergen.
    De vi kjøper er jo full av andre ting, antiklumpemiddel og sånt, går det virkelig an å lage uten annet enn reint krydder?

    • Ja, jeg fyller en og en og stapper nedi med baksiden av en skje. Disse var såpass store at det gikk veldig bra. Tidligere har jeg brukt «kakepinne» . Det er litt tid krevende men veldig artig. Jeg har kost meg på kjøkkenet i ettermiddag. Og jeg skal poste et innlegg om resultatene i morgen. Og mine kapsler er rene som gull, ingen tilsetninger. Derfor lager jeg kun slik at jeg har en liten periode🙂

  2. Bentonite hørtes veldig spennende ut…Må da sikkert gå an å blande det oppi en smoothie også:-)

  3. Maria

    Hei nå har jeg endelig fått bentonite og psyllium i kapsler.
    Men jeg ble litt skeptisk av bentonite fordi jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal drikke/spise det? Så jeg lurte hvordan du gjør det?
    Og hvor ofte? Med tom mage eller etter måltid? Og når kommer psyllium inn og hvor ofte?

    Hadde blitt evig takknemlig om du kunne hjelpe meg!

    Super fin blogg, hit kommer jeg oftere!

    Hilsen Maria

    • Hei Maria.
      Beklager at det tok litt tid før jeg fikk svart deg.
      Jeg skal si deg at første gang jeg skulle ta bentonite pulver så rørte jeg det ut med skje i vann.
      Det ble helt feil. For bentonite pulveret satte seg fast i skjeen. Det må ristes ut i et riste beger.
      Bentonite må ikke være i kontakt med stål.
      Bentonite er best på kvelden og husk å drikke mye vann.
      Jeg merket at jeg fikk hard avføring av det, men det gikk over etter en stund. Viktig med MYE vann.
      Psyllium pulveret kan taes flere ganger daglig. Ta heller flere små doser enn en stor. Her er det også viktig med mye vann.
      Psyllium fungerer som en «feiekost» gjennom tarmene dine🙂

      Og igjen beklager at det tok så lang tid med svar.
      Håper du får det til. Det er veldig spennende og husk at kroppen reagerer forskjellig fra person til person.
      Og vær aldri redd for avslutte om du føler at det ikke er noe for deg🙂

Legg igjen en kommentar

