Alene hjemme 3

Nå har jeg vært alene hjemme i ca 24 timer. Huset står, jeg har fått i meg mat og jeg  har dusjet. Katten vekket meg til morgenen i dag og han var ikke alene. Han hadde tatt med seg en uvenn inn.


Vi har hvitt sengetøy og der sammen med katten kravlet det en  bitteliten flått. Ganske ekkelt. Og det verste er at de er vanskelige å drepe. Jeg fant et papir og begynte å skvise flåtten mellom fingrene mine. Men neida, den hadde overlevd en meteoritt er jeg sikker på.

Helsekost fabrikken min var åpen i går ettermiddag. Og nå skal dere se hva som ble produsert:

Her holder jeg på å knuse Bipollen –

Og her har jeg i Acai pulver og Spirulina pulver og til slutt hadde jeg i Nellik krydder.

Kryddernellik regnes som et av de mest stimulerende av alle krydderslagene. Brukt som medisin kan nellik hindre kvalme, bedre en dårlig fordøyelse og lindre hikke. Dessuten stimulerer nelliken blodomløpet og styrker leverfunksjonen. Krydderet er også et kraftig antiseptikum som kan brukes mot infeksjoner i fordøyelsessystemet, åndedrettet og urinveiene. Det kan være effektivt, uavhengig om infeksjonen skyldes bakterier, virus eller sopp (rolv.no)

Spirulinadu får kjøpt i butikken inneholder 60 prosent protein, 20 prosent karbohydrater, 5 prosent fett og 7 prosent mineraler. Spirulina inneholder vitaminene B1, B2, B3, B6, B9 (folinsyre), vitamin C, vitamin D, vitamin A og vitamin E. Når det gjelder fettstoffene, er nesten 60 prosent umettede, hvorav halvdelen av disse igjen er flerumettede. Spirulina er også en god kilde til omega-3. Inneholder dobbelt så mye omega-3 som omega-6, noe som anses som en gunstig fordeling (matog helse.no)

Bipollen er en rik kilde til høykvalitets protein siden den inneholder alle de essensielle aminosyrene, deriblant betydelige nivåer av tryptofan, lysin og methionin. Bipollen er en ekstra god kilde til de fleste av B-vitaminene, inkludert folsyre (folat). Bipollen er blant de mest kjemisk komplekse matkildene i naturen, med tusenvis av ulike enzymer og fytokjemikalier. Inntak av bipollen har blitt knyttet til økt energi og utholdenhet, økt muskelvekst og immunaktivitet, antioksidantaktivitet og seksuell funksjon ( levyngre.no

  • Acai kan forsinke ytre aldring. Dette fordi oksidering er årsaken til at hudens aldring og oksidativt stress.
  • Acai kan hjelpe mot kronisk betennelse ved å redusere aktiviteten til stoffet COX-2.
  • Antioksidanter kan effektivt motvirke sykdommer knyttet til oksidativt stress.
  • Acai kan bidra til å redusere kolesterolnivået i blodet.
  • Acai er en god kilde til fettsyrer som er bra for hjertet.
  • Proteinene i Acai kan bidra til å forbedre evnen til å takle stress (acaiberry.no)


Se så fine de ble. Mørk i fargen med gule prikker. Akkurat som om superfood meets herb. Vil tro at det holder med en om dagen siden man skal være forsiktig både med nellik og bipollen. Og heller bruke Acai og Spirulina ved siden av i juice eller smoothies.

Noe annet jeg har laget er Senna urt i kapsler.


Senna er urt med egenskaper som: Avføringsmiddel, parasitthemmende, candidahemmende, fordøyelsesstimulerende og skjoldbruskkjertelregulerende. Senna er klassifisert som legemiddel, og har derfor omsetnings restriksjoner (rolv.no). Jeg fant Senna urten i en innvandrer butikk i Horten. Og har prøvd det, og det er veldig avførende. Jeg knuste Senna bladene og puttet det inn i kapslene. En i familien min som jobber i helsevesenet fortalte for mange år siden så ga de eldre mennesker som hadde forstoppelse svisker rørt sammen med Senna blader. Stakkars gamle mennesker og kanskje de som jobbet på aldershjemmet også.

Jeg kommer vel ikke til å spise Senna urter med det samme, men kjekt å ha🙂 God søndag kveld🙂

4 kommentarer

Filed under Alene hjemme

4 responses to “Alene hjemme 3

  1. Æsj, så ekkelt med flått. Skumle små dyr! :S

    Håper du får en fin uke

  2. Trine RJ

    Trenger jo ikke knuse flåtten, det er bare å skylle den ned i do. Det er løsningsorientert😉

Legg igjen en kommentar

