Jakten på tomme teposer er avsluttet ♥

Jeg elsker jo å lage mine egne kosttilskudd. Det er det sikkert flere som har fått med seg.
Nå blir det egen produsert te også. Og jeg har lenge vært på jakt etter tomme teposer. For jeg elsker te. Spesielt urtete. Og plutselig fant jeg det, igrunn rett i nærheten der hvor jeg bor. I butikken Altshop som ligger i Horten ( de har nettbutikk også). Og te i løsvekt har jeg mye av. Men nå skal  jeg også bruke naturen rundt meg også.

Jeg Googlet først på Løvetann på nettet. Og det som kom opp flest ganger er at » Løvetannen er en flerårig plante som blir 10-40 cm høy » Nei, sier du det. At den er fler årig tror jeg de fleste er fullstendig klar over🙂. Den er pest og en plage for de fleste hageeiere. Men nå skal jeg ut å plukke både blader og grave opp noen røtter.

Der etter skal det tørkes i stekeovnen på under 50 C ° og deretter fylle den i små teposer. Klikk på bildet



Løvetann brukes til å stimulere leveren og galleblæren. Urten er kjempe fin ved dårlig fordøyelse, forstoppelse, oppblåst mage, mavekatarr, gallestener, kviser , eksem, og reumatisme.

Jeg skjønner nå at jeg må skaffe meg en Dehydrator snart, for stekeovnen står og går mange timer i løpet av døgnet. Mannen min tror nemlig at en stekeovn har fått utdelt kun X antall timer til bruk. Og nå tror han at jeg holder på å bruke opp stekeovnen vår. ha ha ha. Nå må ikke noen komme her å fortelle at en stekeovn har en leve tid på 500 timer eller noe slikt for da ligger jeg tynt an. Men uansett så blir det egenproduserte te sorter. Jeg ser uante muligheter her altså.

God mandag til deg.

8 kommentarer

Filed under helsekost

8 responses to “Jakten på tomme teposer er avsluttet ♥

  1. Hei, kor flink du er til å trylle frem hjemmelagde saker som jeg ikke hadde tenkt går ann å lage selv.
    Er enig med deg, at en dehydrator står høyt på ønskelisten, det er vist ingen vei utenom.
    Lykke til med ukens kokkelering🙂

    • Det er jo så artig. Jeg fyller 40 år i november. Og jeg ønsker meg en dehydrator i gave av mannen. Men tror jeg må be om en i forskudd, altså🙂
      Takk for lykke ønskningen:-)

  2. Une

    Spennende. En venninne spurte meg her om dagen om jeg ville være med å plukke nesleblader og løvetannblader. Det vil jeg! Men brenneslebladene vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke til. Noen forslag?

    • på Rolv.no fant jeg dette: Nesle som mat

      Tidlig på våren, når skuddene er blitt omkring 15 cm høye, er brennesle en verdifull matplante som de fleste synes smaker godt. På denne tiden av året inneholder urten opp til tre ganger så mye proteiner som kål. Bladene kan kokes som spinat, og de har høyere næringsinnhold og mindre oksalsyre enn spinaten. Bladene inneholder også karoten (forløper for vitamin A) og vitamin C i samme mengde som i spinat. På grunn av det høye innholdet av vitamin C, kunne brennesle i eldre tider være til god hjelp mot skjørbuk om våren. Etter midtsommer avtar innholdet av vitamin C i planten raskt. Hele planten er rik på klorofyll og mineraler, særlig på jern, fosfor, magnesium, mangan, sink og silisium, pluss en rekke sporstoffer. Brenneslen er enkel å anvende som tørket urt. Man knuser tørkede blader til et pulver og bruker 1-2 spiseskjeer daglig i maten, for eksempel i grøt eller supper. Bladene er også fine å bruke i form av urtete, som er en styrkende drikk man gjerne kan drikke et par kopper av daglig.

      Så det er bare å gå ut å plukke🙂

  3. Heisann! Selv om jeg bare bruker vanlig te selv, og ikke vet hva dehydrator er, så kjøper jeg massevis av teposer i tebutikkene og i deres nettbutikker. Palais des thes har for eksempel, og verdens beste teprodusent kusmitea.com.😛

    Ha en deilig dag!🙂

  4. Hvordan var disse teposene å bruke?

Legg igjen en kommentar

