Allergi

Jeg har i mange år vært plaget med allergi. Spesielt i sommer halvåret. Men denne våren har ting vært annerledes. Jeg er så, si symptom fri. Bank i bordet. Eller som min mann sier Bank i bordet, 7 -9- 14, bil, villa og seilbåt ( han har lært av sin mor)

Hva er egentlig allergi?

Det er immunsystemets reaksjon som bestemmer om vi får en allergisk reaksjon. Når kroppen blir innvandret av ufarlige stoffer som  bjerkepollen, gluten, osv danner immunsystemet en angreps hær som også kalles immunglobuliner( IgM), IgA, IgG og IgE.  Det er spesielt IgE som forårsaker det vi vi kaller en allergisk reaksjon ved å frigi vevshormonet histamin.  Histaminet reagerer ved få blodårene til å utvide seg, slimhinner til å hovne opp og øyne og nese til å renne.

Og nå kommer essensen: Dette er en velment reaksjon fra kroppens side, da det hindrer «fiender» å trenge inn i kroppen  ( hovne slimhinner, snørr og tårer). Prosessen hjelper også kroppens egne immunceller å komme fortere frem til    «skade stedet» ( utvidet blodårer). Ganske logisk, ikke sant ?

Men, det er alltid et men. Allergiske reaksjoner er  oftest meget ubehagelig – i verste fall kan de være livstruende. Immunsystemet har blitt feilinformert til å sette igang en krig uten at det foreligger en fiende.

Frigitt histamin som ligger i hjernen kan påvirke humøret, søvnen, følelsene og appetitten. Mange allergikere er også i ulage psykisk. Det kan vises som irritabilitet, urolighet og depressiv oppførsel.

Nå skriver jeg noe som kommer til å skape en reaksjon. Men allergi medisinene vi får fra legene fjerner ikke allergien. Det må vi huske, den bare undergraver reaksjonen som kroppen selv kommer med. Allergien er der, bare at symptomene er borte.

Men  skal jeg fortelle hva jeg har gjort: Livsstil endring.

Kutte ut eller redusere sukker, kutte ut hvetemel, redusere på meieri produkter, spise mer fett syrer, kutte ut matvarer som skaper ubalanse i kroppen.  Man må kjenne på sin egen kropp hva som er det beste for en selv. Men jeg mener selv at sukker i seg selv er den verste fienden for kroppen. Nikotin og alkohol er også et stimuli som burde reduseres eller kuttes ut helt.

Nå sier ikke jeg at du skal kutte ut allergi medisinene dine. GJØR IKKE DET. Men om du starter nå med å gjøre små endringer i kosten og livsstilen din så kan det hende at til neste sommer så er kroppen klar til å ta i mot vår og sommer uten å møte årstiden med en hær av immunglobuliner. Det viktigste er at kroppen får minst mulig å slite med. Kroppen stakkars, er ganske forvirret og tror at alle er fiender.

Man hjelpe til med kosttilskudd som multivitamin, B- vitaminer, fettsyrer, Probiotika.

Lykke til med et allergi fritt liv fremover. Men husk at det er ikke gjort over natten🙂

4 kommentarer

Filed under Biopat

4 responses to “Allergi

  1. Hei, jeg er som deg hyperalergisk, særlig overfor bjørkepollen. Skulle tatt sprøytas iår for jeg orka ikke en sesong til, men slik ble det ikke. Jeghar hatt dager da jeg har vært helt pottetett, men har på det gjevne mye mindre symptomer nå enn tidligere. Jeg mener det kostholdet som gjør det slik. Nå har jeg jo levd strengt lavkarbo siden mai ifjor, så derfor var jeg jo skikkelig dårlig i fjorårets sesong siden kroppen ikke hadde fått renset seg:-) Mange rundt meg klager i år om at det har vært helt forferdelig, jeg tar min tab. og innhalator og det demper symptomene ganske så bra, det gjorde det IKKE før. Så mat er medisin for meg og:-)

    • Jeg hører også rundt om at det er den verste pollen sesong ever !! Men jeg merker nesten ingenting. Og folk spør meg hvordan det går med meg og jeg smiler og ler. For jeg har det så bra. Og tidligere så har jeg ligget inne, sovet mye, hoven og tett. Så bra at du har blitt litt bedre og det er helt klart at mat er medisin🙂

  2. Det er klart at kostholdsendringer påvirker i aller høyeste grad, men vil også bare tipse om noen naturlige tilskudd som skal lette allergiske reaksjoner: Quercetin, bromelain og mariatistel. Jeg har tatt quercetin og mariatistel i noen uker nå, og har enda ikke (bank i bordet) merket noe til gresspollen-allergien min. Bromelain er ikke lov å kjøpe fra land utenfor EU/EØS, mens quercetin og mariatistel er lov, finnes på Iherb.

    Ha en fortsatt nysefri vår!

    • så bra at du nevner disse kosttilskuddene. For spesielt Bromelain syntes jeg fortjener en omtale. MAriatistel har jeg nevnt i fleng tidligere men kanskje ikke i forbindelse med allergi. Så flott at du er bedre ang allergien din. Og du, jeg tror ikke jeg har nyst en eneste gang denne våren🙂

Legg igjen en kommentar

