Å nei……..

Å nei….. jeg spiste en kjempe god mos av:

hvite bønner

fløte

meierismør

salt

Også akkurat nå som jeg sitter her god og mett så tar jeg frem Iphonen min og finner frem en App som jeg har lagt til.

LCHF-tabellen

iPhone Screenshot 1

Jeg var ganske sikker på at hvite bønner var ok. Men neida, det blinket rødt. Og rødt er dårlig. Men fløte fikk grønt som betyr godkjent.

Det er lagt opp til trafikklys modell denne app `en.

Grønt lys = ok

gult lys = ikke dårlig men spis lite av dette

rødt lys = nei nei nei, styr unna.

iPhone Screenshot 2

Jeg kom tilfeldigvis over denne App`en her om dagen. Og la den til på min Iphone. Nå høres det ut som jeg har akkurat fått Iphone men jeg har ikke det. Jeg fikk den i gave av min mann 1 ½ år siden.

Men tilbake til de hvite bønnene mine. Jeg varmet hvite bønner  og stavmikset dem sammen med smør, fløte og salt. Og spiste det sammen med noen skiver med bacon og ny kål med smør. Også var jeg god i troen, at jeg sjekket i LCHF tabellen etter at jeg hadde spist. Og de hvite bønnene ble rødt.

Jeg testet min BMI også, he he he. Jeg ler med litt nervøs stemme. Min BMI ble 28,7 . Jeg måtte google BMI og sjekke hva er bra og hva er dårlig.

BMI Vektklasse
<18,5 Undervektig
20-24,9 Normal vekt
25,0-29,9 Overvektig
>30 Fedme
35-39,9 Fedme, klasse II
>40 Fedme, klasse III

Ok, jeg er overvektig. Jeg visste igrunn det 🙂 Jeg er ikke sjokkert.

Videre på min App så kom det frem med min høyde, vekt og aktivitet nivå ( måttligt hög) skulle jeg ha i meg 2605 kcal.

Nå er skal jeg heretter sjekke hva som som APP`en min godtar eller ikke. Nå skal det være grønt, for APP `en vet best.

Ihvertfall fra mandag av 🙂 God lørdag.

 

9 kommentarer

Filed under Litt av hvert

9 responses to “Å nei……..

  1. Uff så dumt med de hvite bønnene, men spist er spist…. se fremover du så er det erfaring rikere. Måtte jo sjekke BMI min jeg også ble jo inspirert av deg:-) Min var 23 🙂 phu…. så da er jeg normalvektig altså…. men BMI er jo ikke helt riktig, for en som trener masse og har lav fett prosent men masse muskler veier jo endel, men ikke overvektig av den grunn:-) Så ta din måling med en klype salt du. God helg til deg 🙂

    • Jeg er nok litt overvektig. Jeg har gått ned en god del kilo. Folk sier til meg : «Næææ så tynn du har blitt, Aila» Og da svarer jeg » Nå overdriver du veldig, jeg har blitt slankere, men tynn er jeg ikke» Men uansett så tror jeg ikke folk ser på meg som veldig overvektig. Men noen kledelige kilo kanskje he he he he he

  2. Camilla LI

    unnskyld for at jeg spørr om dett her. Skrev under det aktuelle innlegget men tror ikke du har sett det?! 😉
    Hei jeg har “bitemerker” etter tendene på siden at tungen. Du sier at det kan være næringsmangel.. Hva bør jeg spise mer av? spiser veldig mye ulike grønnsaker, og følger ett lavkarbo kosthold.. Noen tips?

    • Dette var intr. venter spent på svar jeg også:-))

    • Hei Camilla. Bra at du er ivrig på svar. Det betyr bare at du ønsker å gjøre noe med ting med en gang 🙂 Jeg er litt sånn jeg også.
      Flott at du spiser masse grønnsaker men husk at de mister mye næring om de blir kokt for lenge. De fleste grønnsaker bør ikke koke mer enn i 3 minutter.
      Ellers så trenger du mer næringsrik mat som : Grønt pulver som blir til drikke. Som hvetegress/ bygggress/spirulina/ chlorella pulver.
      Det er en fin måte å starte dagen, full av lett fordøyelige næringstoffer.
      Et annet produkt som jeg anbefaler er Bie Pollen. Det er vel en av de mest nærings fulle produktet naturen har kommet med.
      Tang eller sjø grønnsaker som noen sier så er det et produkt som kanskje ikke er så vanlig for oss nordmenn. Jeg bruker det ikke ofte men har veldig lyst å prøve det for det inneholder masse mineraler. Og det er nok et næringsstoff mange av oss mangler. Folk som biter negler eller «spiser» på sine fingre mangler ett eller flere mineraler.
      Ellers har vi også super næringsrike grønnsaker som mørke mørke grønne grønnsaker. ( Brønnkarse, grønnkål, løvetannblader, persille, ruccola, sikori salat, spinat osv)
      Ellers er jeg skikkelig fan av spirer. Det er en link til spirer på siden min som burde leses om man skal spire selv. Men jeg spirer mungbønner (enklest), brokkoli, alfa alfa,reddik, solsikke, kløver, bukkehornsfrø, brønnkarse osv. Spirer er super mat nr 1. Og levende mat som kroppen får alt for lite av.
      Håper du ble litt klokere og husk at «bite merker» blir ikke borte over natten. Kroppen trenger den tiden den trenger.

      • Camilla LI

        Tusen takk for svar 🙂 bie pollen ja. det skal jeg prøve. vet du hvordan det er i forhold til allergier? har pollen og timotei allergi. Spirer spiser jeg masse av. Nesten hver dag 🙂 alfa spirer er favoritten 🙂 tar også purely greens hver morgen..

      • Du er jo kjempe flink allerede 🙂 Ang Biepollen så start med små mengder av gangen og øk gradvis. Og du skal se at du fungerer bedre med allergien din 🙂

  3. Camilla LI

    en annen ting jeg lurte på.. om man har endometriose, kan man drikke soyamelk? har hørt noe om planteøstrogener i soyamelk som man kanskje bør holde seg unna.. er dette riktig?

    • Nå ble jeg et svar skyldig tror jeg. For ja, det er plante østrogen i soya produkter. Men det mente jeg var positivt for oss jenter. Til gutter skal man være forsiktig med å gi soya produkter. Men når man har Endometriose er jeg litt usikker.
      Ellers er det viktig med kosttilskudd og vitaminer som : B – vitamin kompleks, Fettsyrer som Linfrø olje, Mineraler som kalsium, krom, magnesium, jern. (Peter Wilhelmsson : Næringsmedisinsk leksikon 2007)

Legg igjen en kommentar

