Oppklaring

Nå har jeg lest litt igjen. Jeg sto på døren til biblioteket i dag tidlig. Og jeg  stormet bort til hyllene med bøker over helse og kosthold.

Dette er fra boka BLODSUKKERBLUES av Fredrik Paulùn

Og dette har jeg funnet ut:

» Psyllium er et naturlig fibertilskudd (Husk hos helsekost butikken). Den er ekstremt rik på gunstige, vannløselige fibre. Fibertilskuddet har vist seg å redusere GI i karbohydratiske næringsmidler. Om man strør psylliumfrø over maten. Eksempelvis hadde en matrett en GI på 101 som er middels høyt. Og etter at man drysset over 10 % psylliumfrø over retten så sank GI ned til 79. Men med 20 % psyllium over retten så sank GI ned til 57 som er svært lavt. Det samme gjaldt andre fiberrike tilskudd som linfrø også.

 Eksempelvis skal matretter under 70 GI være gunstig for fettforbrenning og vektreduksjon » ( Fredrik Paulùn)

Også har jeg lånt boka

Fasene i Atkins heter: Introduksjonsfasen som varer i ca 2 uker. Kun 20 gr aktive karb pr dag. ( Aktive karb er karbohydrater som du får etter å ha trukket fra fiber innholdet ) I denne fasen skal man spise fisk, fjærkre, egg, oksekjøtt, godt fett, olje. Og tilsammen spise tilsammen 5dl grønnsak salat og 2 dl ikke – stivelse holdige grønnsaker. Etter 2 uker kan man tilføye 30 gram nøtter også.

Det er flere faser innen Atkins som: vektreduksjonsfasen og vedlikeholdfasen

Men jeg kom over et kapittel som var interessant:

Skal kostfiber regnes med?

«Kostfiber representere en slags bonus: De tillater at du kan spise mer karbohydrater uten å øke vekten.Kostfiber er karbohydrater som ikke blir brutt ned i kroppen og ikke blir omdannet til blodsukker» ( Atkins for livet) 

 

På Wikipedia fant jeg dette om kostfiber:

Kostfiber er karbohydrater (med unntak av lignin som er kostfiber men ikke karbohydrat) som ikke kan brytes ned av tarmens enzymer og som derfor når tykktarmen uten å tilføre energi. Mesteparten av kostfiberet vi får i oss kommer fra plantecellevegger i matvarene.

Fiber gir en metthetsfølelse og avhjelper tarmvirksomheten gjennom å binde væske. Dette er med på å redusere risiko for forstoppelse og utposninger i tarmveggen. Kostfiber er også bra for peristaltikken.

Kostfibrer finnes blant annet i hvetekli, hvetegroer, linfrø, psylliumfrø, korn og villris.

Vannoppløselige fibre finnes i frukt, bær, grønnsaker, havre, rug, linser, bønner og erter.

Ble dere noe klokere? Jeg ble i allefall klokere. Også var det introduksjonsfasen og ikke induksjonsfasen.

Men, jeg blir med  på introduksjonsfasen. 

3 kommentarer

Filed under GI, Lavkarbo og LCHF

3 responses to “Oppklaring

  1. Ja – ble klokere!🙂

    Hvis du finner en enkel måte å regne ut karbohydrater i en matvare eller et måltid må du skrive om det! Jeg syns det er enkelt å finne hvor mange prosent kh det er i et måltid, men sliter med å telle hvor mange gram kh…😀

  2. Elisabeth

    Anbefaler det den nye Atkins-boka. Grunnprinsippene er de samme, men jeg liker den nye bedre. Lettere å lese og tilegne seg kunnskapen, mer oversiktlig. LenaBeatrice har en grundig omtale av boka:)

Legg igjen en kommentar

