Ferieplaner

Sommerferien er foran oss foreløplig. Hurra og som jeg gleder meg.

Men om 1 ½ måned så har  sommerferien vært for denne gang.

Jeg skal til España ( si det, mens du lesper s`en). Eller Spania som vi sier her i Norge. Nei, vi sier syden,vi.

Jeg skal til syden i juli.

Jeg elsker kart og har flere kart rundt om i huset. Har til og med sjekket på nettet hva det koster for «kart» tapet og har fått mannen min med på å derkorere en vegg med verdenskart.

Jeg har selvsagt Spania kart. Har faktisk 2  Spania kart. Jeg har også ordbøker, lommeparlører, bøker om Spania osv.

Den siste boka jeg kjøpte heter Visuell ordbok Norsk – Spansk.

Den finnes i Norsk – Svensk også (den har ikke jeg ,bare så det er sagt. Jeg er jo vokst opp med SVT1 og SVT2)

Men tilbake til Spansken.

Jeg liker å være godt forberedt når jeg kommer til et fremmed land, skjønner du ( har besøkt Spania flere ganger).

Her kommer en liten leksjon:

Garda Civil – Politi mann man ikke tuller med

Agente de policia – vanlig politi –  som man kan tulle litt med🙂

Bicicleta de ciudad – bysykkel – trenger man om man skal oppleve markedene rundt i nærområdet.

Zapatilla deportiva – joggesko. Det blir med for jeg skal bevege meg masse i ferien

Huevo de galliana – hønse egg –  er tingen i en lavkarbo sommerferie mat

Aceite de Sèsamo- Sesamolje –  kommer jeg til å kjøpe i Spania ( jeg tar jo flere ss hver dag)

Trigo sarraceno – Bokhvete – da kan jeg spire i Spania også

Almendra harina – mandelmel –  Yes, det blir spennende å se hva det koster i Spania

Mantequilla – ekte smør. Det er greit å vite slik at man ikke ender opp med margarin.

Det er greit å lage en liten liste hjemme. For det er mange ting man bruker her hjemme, som man finner i butikken i Spania.

Men hva heter det på Spansk? Da er det kjekt med en ordbok🙂

Jeg er godt forberedt.

Har du forberedt deg til en sunn og eventuelt lavkarbo sommerferie ?

I Norge eller utlandet ?

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

Filed under Tips

6 responses to “Ferieplaner

  1. Hvor skal du i Spania da?:)

    • Vi skal til Guardamar del Segura. Litt syd for Alicante. Svigerfar har hus som vi låner der🙂
      Vi flyr til Alicante og mannen kommer etter med bil🙂 Også kjører vi hjemover noen uker senere.
      Innom Paris osv på hjemveien.

  2. Blir stille og rolig hjemmeferie i år. (Om det er mulig å få til «stille og rolig» med nyfødt baby og en toåring da… hehe).

    Skal kjøpe sesongkort i dyreparken i Krsand, så har vi noe å finne på gjennom sommeren om det skulle bli lite strandvær.🙂

    • Ja det kan jeg tenke meg, «stille og rolig» Men det blir jo koselige sommer dager, det er ingenting som er så deilig som små baby føtter og baby lukt🙂

  3. Vi har lekt reisebyrå og fått til det som vårt lokale reisebyrå ikke klarte. Å komme seg fra Bergen til Pico, en øy i Azorene var ikke lett, skjønner du.
    Vi er ivrige fjelltoppsankere, og «samler» dermed også på nasjonstopper. Årets første sommerferieuke skal vi derfor bestige høyeste toppen i Portugal, som er en halvdød vulkan, som ligger langt ute i Atlanteren. Tre dager i Lisboa ser jeg også frem til, så vi har så smått begynt å se på det Portugisiske språket. Måtte bare regnet og tåken lette her i Bergen, så vi kan komme i sommermodus🙂
    God sommer og god ferie!!

    • Så flinke dere har vært, som reisebyrå🙂
      Jeg har fått med meg at dere er flinke til fjellturer / topper.
      Det er lurt å kunne de lette frasene som hei, hadet osv. ihvertfall🙂
      Jeg har ikke noen bøker fra Portugal.
      Men Spanjolene sier at Portugal og Spania er som Norge og Danmark. Forskjellig språk, men de forstår hverandre.

Legg igjen en kommentar

