Finn dine svake punkter 1

Jeg tar en liten runde med ubalanser i kroppen igjen.

Det er en bok som jeg stadig tar frem, eller rettere sagt som jeg stadig låner på biblioteket.

Av Jennifer Harper

Første gang jeg leste den, var før jeg begynte min Biopat utdannelse.

Så, lånte jeg den flere ganger mens jeg gikk på skolen og nå har lånt den igjen.

Det er et spørre skjema i boka som jeg liker godt. Og poeng fordelingen foregår slik:

Hvor plaget er du? Svært  plaget 4,   middels plaget  3,   litt plaget  2,   av og til plaget  1,   aldri plaget 0.

1. Dårlig fordøyelse og næringsopptak

2. Langsomt stoffskifte og væskeopphopning

3. For stor eller liten appetitt

4. Oppblåst mage etter måltidene

5. Løs mage og mye luft

6. Kolikk smerter, halsbrann og raping

7: Trang til søtsaker, «sjokoholisme»

8. Føler deg dårligere etter å ha spist kald mat, rå frukt og grønnsaker

9. Allergier eller overfølsomhet overfor matvarer

10. Energivariasjoner på grunn av ubalanse i blodsukkernivået

11. Svak muskel tonus manglende styrke i underkroppen

12. Tretthet og apati, en trett «tung » følelse i kroppen

13. Fuktig, klam og kald hud, hender og føtter

14. Symptomene blir verre i kulde og fuktighet

15. Ubehag under venstre side av ribbeina

16. Tvangstanker

17. Blir lett bekymret og overveldet over små detaljer

18. Manglende evne til å gi deg selv næring, mangel på selvfølesle

19. Vekslende føleleser, dårlig konsentrasjon,ikke fokusert eller sentrert

20. Gulskjær  i huden

Det er mange spørsmål/ påstander 🙂

Det finnes ingen gode eller dårlige resultater. Denne spørre undersøkelsen er til deg for å sjekke hvor ubalansert du er i ditt fordøyelses system, og organene mage og milt.

Men, «skårer» du høyt på denne undersøkelsen burde du virkelig styrke fordøyelsen.

  • Drikk mye vann, kaldt vann hemmer fordøyelsen.
  • Kutt ut melk, hvetemel, sukker,alkohol, meieriprodukter.
  • Spis mye grønnsaker og spirer (vent med rå grønnsaker, spis små mengder løk og purre).
  • Spis lite frukt ( frukt virker svært rensende,  frukt inneholder mye fruktsukker og er svært kald og kjølig).
  • Protein kilder som egg, fugl og fet fisk er bra.
  • Kaldpressede oljer som olivenolje, linfrø-olje, valnøttolje og gresskarolje.
  • Velg uraffinert mat og økologiske matvarer. Unngå ferdig mat.
  • Ingefær te mellom måltidene

«Varmende» urter som ingefær, koriander og kardemomme er fint å få i seg om det er ubalanser i fordøyelses systemet.

Men det viktigste er så se på spørsmålene, og se at det er mange symptomer som viser en ubalanse i mage, milt og fordøyelses system.

Se spesielt på spørsmål 16, 17, 18 og 19. Det er psyken som får lide.

Svar på spørsmålene og gjør noe skritt i riktig retning av sunnhet skalaen og ta testen igjen om 1/2 år.
Jeg lover deg at kroppen får det mye bedre med et bedre fordøyelses system.

Og en ting til, 80% av immunforsvaret vårt ligger i fordøyelses systemet.

I morgen kommer et nytt spørreskjema:-)

8 kommentarer

Filed under Biopat

8 responses to “Finn dine svake punkter 1

  1. Sikke en spændende bog! Jeg er jo én stor ubalance! Det er vist på tide at kutte mælk helt ud igen.

    Tak for en inspirerende blog 🙂

    Jane

    • Jeg kuttet ut melk og hvetemel for lenge siden. Og jeg merker at fordøyelsen har blitt
      mye bedre. Men jeg har noe igjen. Men jeg merker at når jeg er riktig flink så blir magen min så mye bedre og kroppen føles mye bedre.
      Lykke til.

  2. Veldig spennende tema. Kjenner igjen så mange av symptomene ! Prøver, men synes melkeproduktene er spesielt vanskelige å kutte helt ut. Hva mener du om soya el. rismelk som erstatning ?

    • Det hender noen reagerer på soya, men det må du bare prøve deg frem på.
      Jeg bruker både soya og havre melk, alt etter som. Ris melk har jeg ikke prøvd men det ikke noe i veien med den.
      Jeg har vel konkludert med nesten «alle» mennesker har fordøyelses problemer , i liten eller stor grad.
      Og det vil igjen føre til andre kroppslige problemer.
      Lykke til med «opprettingen» av ubalansene 🙂

  3. Jeg liker disse rundene dine.
    Milten har jeg lenge tenkt å google, og nå fikk jeg jo flott informasjon av deg.
    Takk for gode påminnelser, og litt klapp på skulderen til megselv, for jeg ser jeg er på rett vei, med tanke på fordøyelse og immunforsvar.

  4. Tilbaketråkk: Finn dine svake punkter 2 | KROPP I BALANSE

  5. Tilbaketråkk: Finn dine svake punkter 3 | KROPP I BALANSE

Legg igjen en kommentar

