Søvnig etter måltid ?

Jeg leser nå en bok som jeg ved en tilfeldighet fant på biblioteket.

Fredrik Paulun skriver mye om blodsukker og det er et avsnitt som omhandler

Reboundeffekt.

Her kommer et utdrag av avsnittet fra boka:

» En av de akutte ulempene med karbohydratene som taes raskt opp i blodet, er at de lurer kroppen til å slippe ut svært mye insulin. Det gjør at insulinmengden er større enn hva blodsukkermengden egentlig krever, og at vi kan få en for kraftig blodsukkersenkning. 

Kroppen kan overkompensere med for mye insulin og i verste fall blir blodsukkernivået lavere en stund etter måltidet enn hva det var før du spiste. Dette kalles reboundeffekt , og hvis det skjer , kommer du til å føle deg trett og slapp etter måltidet. Kanskje får du lyst på noe søtt som kan heve blodsukkeret igjen i en fart» 

Jeg kjenner meg sååå igjen. Trøtt og slapp etter måltid og lyst på noe søtt🙂

Men det var før i tiden.

Mer fra boka:

» Rammes du av reboundeffekt , blir kroppen tvunget til å frigjøre kortisol for å få leveren  til å slippe ut glukose. Kortisolets katabole egenskaper kommer likevel til å forårsake muskelnedbrytning, noe som gjør det svært ugunstig for deg som trener. Kortisol har negativ virkning på immunforsvaret og kan øke fettlagringen. Kortisol bryter altså ned muskelmasse, immunforsvaret og gjør deg tykk «

Og for å unngå å komme i denne situasjonen så står det videre i boken at et kosthold rik på sunt fett,  gode proteiner og  meget fiberrike karbohydrater er det beste (kort fortalt selvsagt).

Jeg må bare si at det er så spennende å lese om kroppen og dens hverdagslige kamp mot kjente og ukjente farer.

Kjente farer, da tenker jeg på hvetemel, sukker og annet usunt kosthold. Og det er jo noe alle kan gjøre noe med .

Ha en sunn dag ♥

2 kommentarer

Filed under GI, Lavkarbo og LCHF

2 responses to “Søvnig etter måltid ?

  1. Spennende å lese! Dette stemmer jo helt med hvordan jeg var tidligere, altså før jeg la om til steinalderkosthold! Har lurt på dette nemlig, men nå fikk jeg jo svar på det og🙂 Takk!

Legg igjen en kommentar

