Sarah Bernhardt goes LCHF

Her er Sarah Bernhardt fra 1860

Men det er ikke henne jeg skal fortelle om. Selv om kakene jeg har bakt er oppkalt etter den franske skuespillerinnen.

Men jeg har gjort Sarah Bernhardt på denne måten :

150 gr mandelmel/ fin kvernet mandler

100 gr sukrin

5 gr Fiber Husk

2 eggehviter

lett dryss med stevia ( søtningstoff)

5 dråper vanilje Bourbon ( kan sløyfes)

Pisk eggehvitene stive, og bland alt det tørre i.

Deigen skal være fast men lett klisset.

Trill ut kuler som klappes flate på en stekeplate. Jeg fikk ut 15 stk kaker.

Stekes 10 minutter på 175C° og deretter avkjøles

Sjokolade krem ( kjenner jeg får vann i munnen )

kok opp ¾dl fløte og 1 stor ss smør (oppkok)

Ta kjelen til side og ha i 150 gr sjokolade ( med høy kakao innhold)

dryss litt stevia over ( søtningsmiddel)

Og rør kraftig.

Avkjøl kremen og ta de på kakene med en liten høyde og avkjøl alt i kjøleskapet.

Kjøpt i Tyskland min Europa sommerferie🙂 85 % kakao.

Disse kakene smaker så godt. Og jeg koser meg bare ved tanken over hvor «sunne» de er, tross alt.

Det er:

73% fett

19 % protein

8 % karbohydrater

Og fordelt på 15 kaker blir dette:

2.37 gr karb

5.66 gr protein

9.52 gr fett

 

Her er Sarah Bernhardt kakene kommet seg ut av kjøleskapet og klare til servering. Jeg har allerede prøvesmakt 3 stk.

Og de er himmelsk gode.

12 kommentarer

Filed under Lavkarbo og LCHF

12 responses to “Sarah Bernhardt goes LCHF

  1. Dette så jo fantastisk godt ut. Du har mange flotte oppskrifter🙂

    • De er like gode som de ser ut som.
      Jeg skal i 40 års lag i morgen også har jeg ei venninne som ikke tåler gluten så jeg har bakt dem til henne igrunn. Men jeg har spist 3 stk allerede .-)

  2. Så fantastisk! Aldri hørt om orginalen – men skal definitivt teste lavkarboversjonen!🙂 Lagde rundstykkene dine i går (er ikke sen å be..) – de ble GODE. Smakte best varme fra ovnen – men slettes ikke verst til frokost i dag heller😀

    • Jeg har bakt rundstykkene en gang til, nå med et «søkk» i midten slik at jeg kan fylle de med kjøttdeig eller annet godt.
      Jeg har spist mange de siste dagene med majones og saltpølse på.

      Sarah Bernhard har jeg aldri bakt før. Før nå. De er kjempe gode. Men jeg gikk ut fra en orginal oppskrift og endret den til LCHF.
      Har igrunn kommet frem til at mange oppskrifter kan fort gjøres om til LCHF.

  3. Elisabeth

    Åh som jeg gleder meg til å lage disse i morgen:) Elsker disse deilige søte kakene med mandel og sjokolade, og det er jammen lenge siden jeg kunne spise originalen. De ser virkelig lekre ut, og de vil garantert bli et høydepunkt til kaffekosen. Og det er jo virkelig helt fantastisk at det er så lite karbo i hver kake. Samtidig er det jo en del kalorier pga alt fettet (som selvsagt ønskes velkommen). Jeg har i det siste lurt på om det er en ide å være oppmerksom på kalorier? Fordi jeg er så nær min ønskevekt (den som er inni mitt hode, ikke nødvendigvis kroppens ønske) og ikke kommer av flekken her jeg står. Og alle varianter av årsaker til å være på et platå er nøye vurdert. Er du opptatt av kalorier, eller merker du om det har noen betydning om du spiser mer enn kroppen strengt tatt ville klart seg med?
    Det med de «lange bildene» er et rart fenomen, ser at det ikke gjelder alle. Det betyr ikke noe:)

    • De er kjempe gode disse kakene.
      Ang kalorier så har jeg sluttet å tenke på dem ( sånn til vanlig ihvertfall). Jeg står stille nå om dagen selv ang vekt.
      Men jeg vet med meg selv hvorfor. Jeg er ikke flink nok i å passe på sukker inntaket mitt.
      Jeg har i sommer begynt å drikke brus igjen og det tror jeg er det dummeste jeg gjør🙂 Men nå er det slutt.
      Fra mandag av er det nye tider, slutt på ferie og starten på en striks Atkins for å avvenne meg med sukker behovet. Også blir det et normalt lavkarbo kosthold igjen🙂
      Det kan nok hende at kroppen din er svært fornøyd med den vekten du har oppnådd nå og derfor står du stille🙂

  4. Ida

    Ånei, nå fikk jeg skikkelig cravings, og det etter noe jeg aldri har smakt før😉 Men mandelbunn/marsipan og sjokolade er aldri feil, så disse må jeg prøve meg på. Flaks at jeg fikk mandelmel i posten for et par dager siden (og dumt at pakken er så liten, jeg vil jo lage rundstykkene dine også!).

    • De er kjempe gode. Som du sier mandler slår aldri feil om det er marsipan, kransekake eller annet.
      Jeg var jo så heldig i sommer å kjøre gjennom Frankrike og da handlet vi i en flott matbutikk. Og der solgte de mandelmel for 42.- kr kiloen. Jeg kjøpte 1,5 kilo.
      (burde jo kjøpt med masse mer🙂 )

  5. Elisabeth

    Tusen tusen takk for denne oppskriften, den var bare himmelsk:) JEg spiste to til kveldskaffen i går, gubben måtte har 4! Jeg fikk 20 stk av oppskriften, syns de er fine når de er på størrelse med en stor konfekt. Så kan man bare ta flere:) Nå ligger de i fryseren, og jeg vet hvor lett de tiner, så de får nok bein å gå på. Jeg måtte jo smake på mandeldeigen, og den var bare så god. Hadde i en del vaniljepulver, syns det gir så deilig smak. Det er forresten nydelig på jordbær også, bruker det på min frokostblanding.
    Du sier du har drukket brus i sommer. Selv har jeg aldri vært brusdrikker, men gubben har vært pepsidrikker. Og han kan i perioder ty til pepsi og is.
    Da merker han det ganske fort på kroppen, den gjør forandringer med en gang. Fascinerende å «forske» litt sånn på seg selv. Kjenner selv at bitene med mørk sjokolade, og annet som er «sunne» lavkarbo-godter/kaker øker
    min craving etter «noe» å putte i munnen. klarer stort sett å unngå å etterfølge kravet fra kroppen, men jammen er den krevende iblant. Har lest boka til Martin Ingvar: «hjernen styrer vekten din». Og han skriver om at bare tankern på at noe søtt, også det uten karbo, skal bli inntatt vil gjøre at bukspyttkjertelen forbereder seg på å skille ut insulin. Om det da ikke kommer noe virkelig karbo, bare litt mørk sjokolade eller feite lavkarbo Sarah Bernard, vil det være insulin i omløp som kan gi opphav til at suget kommer. Interessant, og spennende å oppleve det. Når man kjenner årsaken er det egentlig lettere å unngå å gå i fella som kroppen legger ut for å få oss til å spise noe når suget kommer.
    God søndag til deg. Nå skal jeg ut på tur og plukke steiner. Har fått tips om et sted hvorm an kan plukke bergkrystaller og ametyst langs veien:)

    • Jeg kjenner det på kroppen jeg også. Litt søtt, så ønsker kroppen enda mer søtt. Så jeg må holde meg unna alt søtt igrunn.
      Når jeg kommer meg inn i en sukker fri periode så går alt sååå mye bedre. Alt fungerer best uten sukker🙂
      Jeg har også lest boka til Martin Ingvar og jeg ble overrasket over det at tanken på søtt gjorde noe med kroppen.
      Kropp og sjel er veldig spennende.
      Jeg syntes det er utrolig spennende hver dag å kjenne på kroppen hvordan den reagerer på diverse ytre påkjenninger.
      Både positive og negative påkjenninger🙂
      Du, så spennende med stein jakt, håper du finner mange fine steiner. Jeg samler på masse «rart». Fine pinner, steiner, skjell osv
      God søndag

  6. Ele

    Nam! Så insirerende! Skal prøves snart!

Legg igjen en kommentar

