Spiring av Chia frø

Jeg fant jo en liten skatt på biblioteket for noen dager siden.

En bok av Esther Munroe fra 1974.

1974…..det var tider det. Jeg var verdens søteste 3 åring🙂

…….tilbake til boken om spirer.

Alle spirer som har en «skarp» smak har et høyt innhold av mineraler.

Det står om alle mulige frø, Chia frø også.

De er klebrige og klistrer seg lett sammen når de de blir fuktige.

Jeg drysset chia frø på et fat som jeg hadde kledd med papir håndkle. Også dusjet jeg frøene med vann.

Etter noen dager så det slik ut

Enda noen dager

 

Enda noen dager

Chia frø som en grønn vekst

SE SÅ FINE……

Det står i boka at Chia frø er vanskelig å spire. Det er ikke så vanskelig, bare husk at de ikke må tørke ut, ei heller drukne.

En dusj flaske er tingen. Jeg er svært fornøyd med resultatet, jeg skal la de bli litt lenger så skal de klippes.

Dette er  super- super mat  og lavkarbo- supermat.

Love it ♥

 

 

7 kommentarer

Filed under Tips

7 responses to “Spiring av Chia frø

  1. Å så spennende:-) har du testet smaken? Hva bruker du de til? Fikk mine frø fra Iherb idag sammen med endel andre ting.:-)) Gubben tror jeg er sprø.Det har kommet pakker fra Iherb daglig på døra nå de siste 2 ukene fra Iherb:-)) Testet ut DHL som leverandør og da har jeg jo pakken på ca 2 dager etter bestilling. Gleder meg til å lese mer om spirene dine:-)

  2. Elisabeth

    Så spennende, det skal jeg prøve. Glemmer at det går an å spire frø, det er så altfor mange sunne, smarte ting å huske på at noe går i glemmeboka. Men det går også i bølger, at jeg blir hekta på smaker og mat, og kanskje er det tid for å slippe til en bølge av spirte frø nå. Jeg spiser 1 ss malte chia og 1 ss malte linfrø hver morgen. For å få i meg dagens dose omega 3. Tørt og «flisete», men det går greit. Og da vet jeg at det tilskuddet er sikret:)

  3. Inger

    Gleder meg til å prøve å spire de når jeg kommer ned til Spania.
    Uten spirekassa mi er jo dette helt supert.
    Satt du de mørkt ?

  4. Er spent på å høre om de er lett å «høste» ……

  5. Marita

    Jeg hadde et par mislykkede forsøk i glass og spirehus, hvor alt bare ble en gele-aktig masse som råtnet, antakelig fordi det ble for fuktig. Så kom jeg til å tenke på barndommens karse med våt bomull, og det fungerte fantastisk! Hadde bare bomull nedi en boks og vannet bomullen godt, strødde så på chia-frø, og vannet faktisk ikke mer før frøene var ferdig!
    Synes ikke de smaker så mye, men holder med om at det er litt bittersmak.
    Jeg bruker ofte spirer i salater for å gjøre smaken litt mer spennende, eller på smørbrød til pynt og ekstra næring.

    • Så flott at du kom på hvordan karse spirer. Jeg tenkte ikke på det før jeg leste om det i boka,jeg.
      For meg er nok spirer en hobby og et ekstra tilskudd av næring. Men det blir jo aldri de store mengdene🙂

Legg igjen en kommentar

