Lavkarbo/ LCHF hos meg

Jeg har jo vært på ferie og var ikke vært verdens flinkeste når det gjaldt karbohydrater på min reise.

( historie: Jeg startet med lavkarbo mat i januar og frem til sommeren hadde jeg gått ned et sted mellom 12-15 kg. Jeg har ikke fulgt et striks lavkarbo kosthold. Jeg har drukket vin, spist mat jeg har blitt servert osv. Men har passet på at karbohydratene har vært færre en jeg normalt ville ha spist. Jeg har heller ikke ropt høyt om at jeg » slanker » meg,  jeg har igrunn kost meg med maten.)

Brus ble min greie i ferien. Og da er veien kort til andre nære slektninger av sukker. Og sukker er den verste karbohydrat.

Men på onsdag var det slutt. Lite karbohydrater fremover her i gården.

Jeg har spist mine gode Stars rundstykker sammen med Brie ost, Avocado, Majones med ost, Grusomt gode snurringser og middag med lavt karbohydrat innhold. Grønnsaker er en selvfølge. Og ingen flytende eller fast sukker . Og dette er min tredje dag.

Og det jeg skal fortelle er at allerede denne tredje dag så merker jeg at magen er flatere. Jeg veier meg ikke,  det gidder jeg ikke. Men jeg kjenner det på tøyet.

Så for dere som ønsker eller lurer på om mat med lavt karbohydrat innhold er noe for dere. PRØV.

Det er ikke farlig, det er media som har dratt ytterlighetene frem i lyset.

Maten er i grunn ganske vanlig men dropp stivelse som brød og poteter, sukker. Og spis heller mer grønnsaker. Men husk at det er sukker i mye industrifremstilt mat. I starten kan det være greit å sjekke varedeklarasjonen på matvarer du spiser.

Søk rundt på nettet, det finnes så mange oppskrifter og bilder over mat med lite karbohydrater, mer fett og mer proteiner. Det finnes masse bøker også om temaet også. Les dere opp på lavkarbo kosthold.

LYKKE TIL , vi kan gjøre det sammen om du vil.

Fortell meg hvordan du gjør det🙂

8 kommentarer

Filed under Lavkarbo og LCHF

8 responses to “Lavkarbo/ LCHF hos meg

  1. Samfunnet vil ikke hjelpe folket til å slutte med sukker og hvetemel😛

    Jeg lever ikke på lavkarbo, men gjør som deg – spiser så sunn mat som jeg kan, nøtter, frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk🙂

    • Jeg er enig med deg at samfunnet motarbeider motstandere av sukker og hvetemel.
      Den eldste datteren min på 20 var hos legen her om dagen.
      Og hun fortalte til legen at jeg hadde sagt at sukker var roten til mange av hennes plager.
      Da lo legen rått og påsto at der var i gamle dager man mente det. » gamle dager» , jeg er født i 1971🙂 he he he

  2. Vi lever også på en lite streng lavkarbo, men prøver å holde karboene så lavt som mulig men likevel kose oss🙂 Min sambo går fint ned i vekt og eg merker det godt på humøret mitt at lavkarbo er bra for kroppen🙂 Vi er litt kresne og har litt vanskelig for å finne gode retter, nye ting å prøve osv. Har heller ikkje økonomien til å handle inn lavkarbobøker i mengder (har ei fedonbok og ei kakebok uten sukker).. Men der har du og handre lavkarboblogger vært til stor hjelp!!!! Tusen takk for alle oppskrifter og tips🙂

    • Biblioteket har de fleste lavkarbo-bøkene! Jeg har ikke kjøpt noen av dem men lånt alle helt gratis..🙂

    • Så flott at dere merker at lavkarbo er bra for dere. Det er bare å fortsette.
      Vi spiser mye av den samme maten som vi gjorde før men med mindre karbohydrater.
      Vi bruker ekte smør og kremfløte til mange måltider. Vi spiser mer grønnsaker og prøver å holde oss unna de klassiske karbohydratene som brød, poteter og sukker.
      Stå på videre🙂

  3. Grethe

    Lurer på en ting når det gjelder valg av fete produkter, hvorfor velges de med mye animalsk fett med mettet fett og ikke vegetabilsk fett?

    • Et godt spørsmål. Da jeg begynte med lavkarbo og mye fett så var jeg «litt» i mot alt dette animalske fettet. Jeg tok store doser linfrø olje osv.
      Men så leste jeg boken Matrevolusjonen og fikk meg en vekker. For fettet er viktig og som dyr og urmennesket så er det mettet fett som teller.
      Det metter lenger også. Jeg kjenner at jeg er mett mye lenger. Og at kroppen kommer over i en modus som gjør til at den skjønner at fettet er næringskilden og deretter
      forbrenner mer fett også. Fett forbrenner fett.
      Men det er viktig å passe på når man spiser mye mettet fett, at man da ikke spiser mye karbohydrater som sukker og diverse siktet melsorter samtidig.
      For fett, sukker og mel er fetende, farlig og direkte usunt. Ble du noe klokere? 🙂

Legg igjen en kommentar

