To små historier

I går fortalte jeg om at ♥12 åringen brukte teknologien «fornuftig» her i huset.

I dag skal jeg fortelle om noe som ♥12 åringen opplevde på skolen tidligere.

Det gjelder vaksine. Og jeg vet at det er kjempe mange forskjellige meninger om det.

Først var det jo svineinfluensa vaksine. Jeg var imot og mannen var for. Og jeg er ikke vanskeligere enn at jeg ga meg på den mot at jeg skulle bestemme når den skulle taes. Jeg er svært opptatt av at en vaksine taes i en frisk kropp. Og ♥12 åringen var litt syk og hun fikk melding med på skolen at den skulle ikke taes akkurat nå. Men at mammaen kunne heller bli med barnet med på helsestasjonen og ta den senere. På den store vaksine dagen på skolen ringte det fra skolens kontor og min ♥12 åring visket i den andre enden: » Mamma, de sier jeg må ta den nå. Enda jeg har sagt at jeg ikke skal ta den fordi jeg er litt syk. Og jeg har vist meldingen som du skrev også. Hva skal jeg gjøre?» Jeg sier beroligende til henne hun skal bare holde på sitt og ikke bry seg om hva de andre sier. De kan ikke tvinge deg uansett, sa jeg til henne. Og det ble ikke vaksine den dagen. Men senere som var hadde bestemt.

Den andre historien ang livmorhalskreft vaksinen.

Av 13 jenter i klassen var det 3 stk som ikke skulle ta den vaksinen. Og min ♥12 åring var en av dem. De andre elevene hånet de 3 som ikke skulle ta den og påsto at de kom til å dø dersom de ikke tok vaksinen. Min 12 åring som har fått grundig innføring hjemme på hvorfor vi ikke tar alle vaksiner,( for vi tar jo noen) forklarte at hun hadde ikke lyst til å være prøvekanin. Og det skal sies at dette kom ikke fra min munn🙂  Så dette var noe hun hadde kommet på selv.

Og da sladret de andre jentene til læreren og hun kjeftet på min 12 åring og syntes at det ikke var noe pent sagt. Og 12 åringen hadde forklart at de andre hadde nevnt døden i forkant. Men til ingen nytte.

Hva vil jeg med dette egentlig?

Jo, at folk må respektere andres valg………

 

 

8 kommentarer

Filed under Litt av hvert

8 responses to “To små historier

  1. Annonym

    Bra du har en slik sterk datter…Og klart vi må respektere hverandre, ang. livmorhals vaksine så er det kansje mange som ikke vet at den beste beskyttelse er å ikke ha mange «partnere».Faktisk smittes det av sexuell omgang.Så det beste vi kan lære barna våre er gode moralnormer.

  2. Jeg har vært gjennom det samme med min jente, virkelig synd å måtte si at din historie ikke er enestående. Kunne ønske den var det🙂
    9 åringen min slipper heldigvis livmorhalskreftvaksinespørsmålet, siden han ikke har en livmorhals, men sist de skulle ha vaksiner var det ikke bare bare å takke nei.
    Stå på krava, vi vaksineopplyste har retten på vår side!

    • Jeg står på krava, jeg.
      Men jeg er nok ikke en som står i front mot vaksine men jeg prøver heller å ha en sunn og god diskusjon om temaet.
      Og jeg prøver å si til folk at myndigheten kan ta feil de også🙂

  3. Enig med deg om det:-) vi har alle lov til å ha egne meninger ang. vaksinasjon og testing av disse. Jeg har heller ikke tatt disse og ikke barna mine heller. Selv om de var myndige og kunne velge selv, så valgte de å la være. Tro om de påvirket fra heimen:-) Kjekt å lese om flere som ikke enige med mengden:-)

  4. Ida

    Så dumt at det skal være sånn. Jeg har alltid tatt alle vaksiner (med unntak av den for livmorhalskreft og svineinfluensa – lenge siden jeg gikk på barne- og ungdomsskole), men syns det er skummelt med alle som har fått f.eks. narkolepsi etter svineinfluensvaksinen, og dem som har fått ME etter et vaksineforsøk på 80-tallet. Det er nok forskjell på de vaksinene som har blitt brukt gjennom «alle år», og dem som er relativt nye (som svineinfluensa og livmorhalskreft). Etter å ha lest litt om HPV-vaksinen kan jeg ikke si at jeg har kjempelyst til å ta den… Tåpelig at å si nei ikke skal bli respektert. Det som datteren din svarte til de andre jentene, er ikke verre enn det de sa til din datter – de fikk svar på tiltale…

    • Det beste hadde vært om man kunne lese om vaksine som hadde vært fra nøytralt hold.
      For man får jo bare plantet den positive informasjonen om vaksine i hånden om man spør på helse stasjonen🙂

Legg igjen en kommentar

