E 961

Jeg snakker ikke nå om Europavei 961 som går mellom Tripoli og Gythio i Hellas.

Nei, jeg snakker om «nytt» søtningstoff som er på full fart inn på det norske kjøkkenet.

Jeg så akkurat at Thorbjörg Hafsteinsdottir sendte ut et varsel på Facebook om dette stoffet.

Nysgjerrigheten min tok overhånd og jeg googlet rundt og fant ut litt av hvert:

* Ble godkjent i Europa i november 2010

* Navnet er Neotame (E961)

* Aspartam blir lillebror i forhold. Neotame er mange ganger søtere og giftigere enn Aspartam.

* I India har Neotame blitt brukt i dyrefòr for å fete opp kuene.

* Kreves ingen merking av middelet i  deklarasjonen på matvarer.

* 7000-13000 søtere enn vanlig sukker

* Neotame er egentlig aspartam pluss 3,3-dimethylbutyl, som blokkerer produksjonen av fenylalanin, og dermed eliminere behovet for en advarsel på etiketter som er rettet mot folk som ikke tåler fenylalanin. 3,3-Dimethylbutyraldehyde er en svært brannfarlig og kan virke irriterende på hud, øyne og luftveier.

* Aspartam (E951) Mange av de samme plagene vil forekomme med Neotame.

Jeg er skremt over at EU har godkjent dette middelet også. Spesielt siden det har vært så mye debatt rundt Aspartam.

Og det er ikke gjort grundige undersøkelser på stoffet heller. Og de testene som er tatt, er det produsenten som har gjort. Og gjort på dyr.

Her passer det vel å si » bukken og havresekken».

Jeg sier bare PASS PÅ og STYR UNNA Neotame eller som det vil stå på de norske deklarasjonene ,E 961.


2 kommentarer

Filed under Tips

2 responses to “E 961

  1. Skremmende lesning. Takk for at du advarer. Spiser (eller drikker) heldigvis ikke mye søt mat, men det er alltid greit å være obs.

  2. Monica Foseid

    Hjelpes meg… Ja her må vi passe på.. Jeg har sluttet helt med Aspertam. Da sier jeg takk for advarselen-.. Meld gjerne fra om du finner ut hva slags varer den finnes i ..

    Klemmer Monica

Legg igjen en kommentar

