Sopp kan være bra………………

Jeg var i Oslo på et seminar innen naturmedisin her om dagen.

Og det var flere foredragholdere der blant annen Rolv Hjelmstad.

Han i Rolv.no vet du?

En veldig rolig og stødig kar. Og er det noe som jeg syntes er spennende så er det urter. Han har kommet med en bok om norske urter nå.

Og Rolv fortale oss om løvetann, hestehov, røsslyng, hagtorn,rødkløver osv.

Det er så mye vi kan spise og lage te eller tinkturer av på utsiden av vårt eget stue eller hytte vindu.

Men så kom han med en sopp. Og jeg er skeptisk til sopp. For som jeg sier «sopp er tegn til sykdom»🙂

Men min interesse ble vekket.

Ikke fordi soppen ser så pen ut. Men den var en spennende sopp som har mange gode egenskaper.

Noen i salen spurte hvordan det sto til med Bjørken som den vokste på og Rolv sa at Bjørka var på vei til å dø.

Denne soppen som heter Chaga eller på norsk kreftkjuke vokser vilt ute i den norske natur og er samtidig betegnet som et legemiddel. Chaga er et alternativ middel mot kreft. Neste gang du er hos legen så spør du om han kan skrive ut en resept på Chaga. Hvis du tør, da….🙂

Den er immunstimulerende , generelt styrkende, krefthemmende, blodsukkersenkende, smertestillende, magestyrkende, leverstyrkende,betennelse og bakterie hemmende, virus hemmende og inneholder «bøttevis «med antioksidkanter( rolv.no)

Det er bra et det er flott vær i dag for jeg skal jammen i meg ta meg en tur ut på leit etter denne soppen.

Rolv sa at de var ca på hvert 1000. bjørketre. Da er for meg bare å gå ut og begynne å telle bjørk🙂

Men den må koke i 2 timer før det kan drikkes.

Les mer om urten her .

Og om du er vil lese mer om norske medisin planter så kjøp boka hans.

Og må legge til noe Rolv sa i sitt foredrag. Han var veldig lei av at folk kalte urtemedisin for alternativ medisin. Han mente at Urtemedisin er jo det opprinnelige opphavet til medisin. Og at medisinen man får  kjøpt idag på apoteket var alternativ medisin. For alt er jo laget etter oppskrifter på oldtidens urtemedisin. Jeg smiler og er helt enig.

♥ Hei sveis ♥

Legg igjen en kommentar

Filed under Seminar/ kurs

Legg igjen en kommentar

