Mat fra 1950……..

Jeg har jo vært på seminar i Oslo og enda en av foredragsholderne var Fedon Alexander Lindberg.

Ja, han heter Alexander også. Han har snakket en del ganger foran en forsamling. Det var lett å skjønne.  Alt var liksom akkurat passe. Vittighetene hans var akkurat passe til at de var skikkelige morsomme.

Han er jo indremedisiner som snakker samme språk som oss naturmedisinere. Det liker vi.

Han snakket masse om kosthold og hele tiden så kom ordet Middelhavskost  opp. Ikke så rart kanskje siden han er fra Hellas.

Men etter en stund så var det ei i salen som reiste seg og påpekte at de i Hellas spiste mye hvitt brød.

Og da sa Fedon: Vi snakker ikke om dagens kosthold men kostholdet fra Kreta i 1950.

Da hørtes det et sukk gjennom salen. Akkurat som om folk «hvorfor har du ikke sagt det før» ha ha ha ha

Middelhavkost fra 1950: Mye grønnsaker, belgfrukter, nøtter, olivenolje, små mengder rødt kjøtt, yoghurt, fetaost og moderat alkohol til mat. (takk til Elin som minnet meg på at fisk er en viktig del)

Så for dere som har vært mye i Hellas og spist mye hvitt brød og chips, det er ikke middelhavkost. Men er et tilpasset turist måltid. Jeg har jo også mange ganger lurt på hvorfor grekerne bruker kaldpresset jomfru olivenolje til steking. Og jeg tror det er pga uvitenhet av grekerne. For de brukte sikkert ikke det på 1950 tallet. Ups…nå kjente jeg at jeg var litt på tynn is.

Jeg er jo veldig heldig som har en svigermor som bor deler av året i Hellas og da spiser vi ofte mat der hvor grekerne spiser. Og selvsagt er chipsen på bordet men grekerne har såååå mange andre spennende matretter. Og kokken på restaurantene starter tidlig på morgenen med å lage mat. Man kan kalle det SLOW FOOD.

Så folkens spis gresk mat men dropp hvitt brød og chips.

Oj nå holdt jeg på å glemme en viktig sak. Grekerne gikk i snitt 12 km hver dag (1950 tallet) og det er det vel ikke mange som gjør i dag?

♥ Hei sveis ♥

6 kommentarer

Filed under Seminar/ kurs

6 responses to “Mat fra 1950……..

  1. Kjekk oppklaring. Regner med fisk og var og en viktig kilde i kostholdet på den tiden.

  2. Grønne Gleder

    Blir litt som dagens sicilianske kosthold. Jeg skal tilbringe to uker der i sommer og lære meg om mat og kultur. Fisk og grønnsaker er hovedbestanddelen i kostholdet. Gleder meg 🙂 Så bra foredrag du har vært på!

Legg igjen en kommentar

