Unngå møte med veggen…..

Har binyrene blitt trette og og kroppen er i skikkelig ulage?

Og du har masse symptomer som:

  • Lav stressterskel, tåler ikke å ha det travelt, enten i jobb eller privat.
  • Trett, men kan være ”oppgiret” inni seg.
  • ”Utbrent ” .
  • Vektøkning, spesielt maveregionen.
  • Sover dårlig. Nattesvette. hetetokter ellers også.
  • Irritert, ”kort lunte.”
  • Depresjon, angst.
  • Humørsvingninger.
  • Konsentrasjonsproblemer.
  • Hukommelsesproblemer.
  • Svimmel.
  • Sukker og salt ”hunger”
  • LAVT BLODTRYKK !
  • Lavt blodsukker . blodsukkersvingninger, insulinresistens.
  • Vonde ledd og muskler, slappe muskler.
  • Tørr hud, tynnere hud, mørke ringer under øynene, unormal økt hårvekst i ansikt o.l
  • Allergi /intoleranse.
  • Kroniske infeksjoner.
  • Minus sexlyst.
  • Barnløshet.
  • m.m

Les gårsdagen innlegg om binyretretthet.

Hva kan man gjøre for unngå at binyrene blir «utbrent» ?

Livsstil endringer, er svaret. Spis sunt som :

Proteiner fra rent kjøtt av kylling og fisk. Soya, nøtter og frø.

Karbohydrater fra hele korn. Havre er min favoritt.

Vann, rom temperert vann. Masse vann.

Grønnsaker alle slag. Brokkoli, blomkål, rosenkål, kål og reddiker er gode valg.

Frukt som sitron, appelsin, grapefrukt, vannmelon og masse bær er bra.

Fettsyrer fra fisk, planter, nøtter og frø.

Vitaminer : Hele alfabetet  A, B, C, D…..   Magnesium, Lecithin, Rosenrot og DHEA.- (sjekk iherb.com)

Rolig trening som yoga, gåturer, minimum 7 timers søvn,

Te av rødkløver, lakrisrot,

UNNGÅ:  kunstig stimuli som nikotin, alkohol, brus, energi drikk, sukker av alle slag, hurtig karbohydrater som hvetemel, junk food (dette vil stresse kroppen enda mer)

Unngå mat som du vet du reagerer allergisk mot. Kroppen blir veldig stresset av å kjempe hele tiden mot mat som du putter i kroppen. Oppblåst mage, tarmgass er en form for» allergi».

Om du tror du er i faresonen for å ha binyretretthet eller om du rett og slett har en diagnose på binyretretthet så kan du påvirke sykdomsforløpet selv. Og helt klart forbedre hverdagen din ♥♥

7 kommentarer

Filed under Biopat

7 responses to “Unngå møte med veggen…..

  1. Tilbaketråkk: Binyretretthet | Fristende lavkarbo

  2. Grønne Gleder

    Veldig bra innlegg! Stakkars binyrene våre blir utsatt for mer enn de tåler, og det skyldes vår moderne livsstil. Vi må passe på å ta oss tid til ro i hverdagen og ikke være redde for å kjede oss.

    • Jeg tenker mange mange ganger med gru på mange av ungdommene «våre» som spiser dårlig.
      Jeg jobber på et kjøpesenter og ser hver dag at pølse, cola, skolebrød er det mest solgte blant de rundt 15-22 år.
      Jeg tenker på fremtiden deres og at binyrene vil bli raskt trette og plagene kommer i fleng.

  3. Birgitte

    Takk! Dette innlegget «pratet» til meg. Har mange av disse symptomene. Har aldri blitt undersøkt for dette, men har mistenkt dette i flere år. Hvordan undersøker man dette? Er allerede godt på vei med div livstilsendringer, men det er jo et omfattende prosjekt. Skal prøve å redusere kaffedrikkingen som neste punkt.

    • Jeg har faktisk skrevet innlegget til/ for min mann. Han «lider» av mange symptomer som er binyre tretthet. Har i grunn skrevet det for at han kan henvise folk som lurer på hva det feiler han hit.
      Hvor du kan sjekke binyrene? Legene kan ta urinprøver, blodprøver. Men de vet så lite om temaet. Og mange får svar at binyrene er friske. ( de er trette/ utslitte)
      Sjekk ut om klinikken til Fedon Lindberg kan hjelpe deg:-)
      http://www.fedon.no/

  4. Margrete

    Kjenner jeg blir både glad og bittelitt trist av å lese denne.. Jeg møtte den berømte veggen og ble utbrendt og langtidsskemeldt..Ingenting fungerte, og var fysisk, psykisk og emosjonelt utmattet. Etter å ha brukt terapi og div. antidepresiva +++ uten å bli noe særlig bedre, var det noen som ba meg gå til å få sjekket kostholdet mitt og binyrene… – først etter flere måneder i sykdomsforløpet. Min fantastiske flotte mat»terapaut» fikset meg på kun noen få uker med omlegging av kostholdet, sammen med akumpunktur. Jeg kunne ikke lenger presse ut en tåre – om jeg hadde måtte! På det tidspunktet kunne jeg haket av på samtlige av disse symptomene. Det flotte er at jeg jo fanten løsning på problemet, selv om det har tatt meg langt tid å bli «frisk» og tilbake til arbeid og «livet» generelt. Har begynt i ny jobb igjen etter et par år borte – og er veeeldig påpasselig på å holde stresset nede, finne balanse og være nøye på hva jeg spiser. Så pass på før det går for langt.. Skulle ønske jeg viste det jeg vet nå, men på en måte har det vært en lang og utviklende reise for meg på mange måter, som jeg aldri ville være for uten i dag🙂 Takker for fin og god forklaring her på dette. Gir den videre til de rundt meg, så de forstår meg bedre🙂 Med ønske om en god dag!!

    • Det virker som du har gjort masse flotte tiltak for å komme på rett vei igjen.
      Jeg har skrevet dette innlegget for at min mann også kan henvise folk inn hit, slik at venner og familie skjønner hva han sliter med.

      Håper du blir snart frisk og at binyrene dine er på din side🙂
      klem

Legg igjen en kommentar

